Nyheter
Religionskrig på stortavlor
Publicerad: 6 februari 2009, 06:32
Det pågår ett religiöst reklamkrig i London,
I dagarna haglar argumenten för och emot Guds existens i tunnelbanan och på hundratals bussar i centrala London.
BA
Billy Andersson
Ariane Sherine drog igång kampanjen som ifrågasätter guds existens.
Allt började i somras med ett blogginlägg i The Guardian. Skribenten Ariane Sherine noterade en kristen reklamkampanj i London som hävdade att icke troende hamnar i helvetet. Sherine menade att ateister borde lansera en egen reklamkampanj.
Hon fick stöd av den kände filosofen och ateisten Richard Dawkins och Christer Sturemarks Humanisterna brittiska kollegor The British Humanist Association, BHA startade en insamling för en kampanj med rubriken: There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life.
Målet var att samla in 5 500 pund. Det skulle räcka till 30 bussidor i centrala London.
Första dagen fick BHA in 50 000 pund och i december hade det kommit in 125 000 pund.
I början av januari drog kampanjen igång på 800 bussidor, 1 000 reklamtavlor i tunnelbanan och på stora LCD-skärmar på Bond Street tunnelbanestation.
Reaktionen från kristna grupper blev stark. Under januari fick reklammyndigheten Advertising Standards Authority, ASA, fick över 100 klagomål som hävdade att ateistreklamen kränker reklamen. Men ASA tog ingen notis om klagomålen.
Därför har tre kristna organisationer samlat in pengar för att motattack på Londons bussar. I dagarna lyser de kristna budskapen upp i centrala London.
Reverend George Hargreaves of The Christian Party har bokat två veckors There definitely is a God. So join The Christian Party and enjoy your life på 50 Londonbussar. The Trinitarian Bible Society har The fool hath said in his heart, There is no God på 100 bussar och ryska ortodoxa kyrkan satsar på There IS a God, BELIEVE. Don't worry and enjoy your life på 25 bussar. Hur stor treenighetens mediebudget är inte officiellt.