Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Renée Josefsson

Publicerad: 7 Oktober 2008, 11:19

Renée Josefsson, marknadschef på Vattenfall, som är en av de nominerade i 101 marknadschefer. Enligt henne är deras klimatkampanj deras viktigaste.


Renée Josefsson.

Vad är bra reklam?
– Reklam som förmedlar en känsla och som berör. Reklam som tränger igenom mediebruset, är relevant och når fram med sitt budskap.  

Egen reklamfavorit, förutom den egna?
– Adidas – Impossible is nothing-kampanjen.

Vad har betytt mest för ditt varumärkes framgångar det senaste året?
– Vårt uppriktiga och omfattande klimatarbete integrerat med kommunikation kring hur varje individ kan bli mer energismart. Konsekvent arbete med kundorientering genom en lyhörd dialog. Målmedvetet arbete kring att skapa en enhetlig uppfattning och intryck av varumärket.

Har ni förändrat sätten att kommunicera eller tänker ni göra det?
– Ja, vi måste engagera och finnas närmare våra målgrupper. Kundinsikten är avgörande. Ett exempel är vårt senaste klimatinitiativ där vi tar ett helt nytt grepp på hur energibolag agerar i klimatfrågan. Kunderna upplever idag klimatfrågan som ett av de största problemen. Eftersom vi är en del av klimatproblemet, kan vi vara en del av lösningen bland annat genom att utveckla teknik för att avskilja och lagra koldioxid. Nu erbjuder vi att tillsammans med var och en driva ett manifest för att uppmuntra politiker att ta de nödvändiga besluten för att bekämpa klimatförändringen.

Kampanjer som har varit viktiga?
– En viktig del av vårt initiala klimatarbete var att ge alla våra 850 000 elkunder i Norden en lågenergilampa som en inspirationskälla att använda sin energi effektivt. Ett tydligt sätt att visa alla våra kunder att klimat från och med nu, våren 2007, är en prioriterad fråga samt stimulera till effektiv energianvändning. Erbjuda kunderna möjlighet till att välja hur elen är producerad – från vind, vatten eller kärnkraft. Ett exempel mot den yngre målgruppen är ett mediesamarbete med SF där vi synliggör den positiva upplevelsen av vår produkts betydelse.

Några förändringar i mediemixen framöver?
– Ökad satsning på digitala medier. Vi måste kombinera att jobba brett med att vara mer direkta och pricksäkra.

Internet, vad gör ni där?
– Internet är naturligtvis viktigt för Vattenfall, då vi har ett behov att både vara enkla och emotionella och samtidigt ha möjlighet att djuplodande förklara omständigheterna kring vår produkt. Vi har nyligen lanserat vår energiportal – ”Lev energismart” – som ska hjälpa kunder och allmänheten med konkreta råd och fördjupad kunskap om smart energianvändning i hemmet. Ett annat exempel är vårt omfattande engagemang i klimatfrågan.

Nya kanaler som ni håller ögonen på? Eller vad vill du pröva?
– Nya digitala kanaler . Sociala medier står högt på listan och genom klimatinitiativet prövar vi våra vingar när det gäller sociala medier.

Utmaningar framöver?
– Vi ska fortsätta att arbeta med integrerad kommunikation och se till att vårt klimatarbete får det utrymme det förtjänar

Saker i omvärlden som påverkar?
– Som ett stort europeiskt statligt ägt energiföretag har vi en komplex omvärld att förhålla oss till.

Öka eller minska investeringarna 2009?
– Vi kommer nog att befinna oss på ungefär samma nivå.

Hur uppfattar du din roll som marknadskommunikationschef?
– Min roll är att med marknadskommunikation och genom integration mellan olika discipliner skapa förståelse för vår roll i så väl klimatfrågan som affären är oerhört viktig. Jag ser också att det är min uppgift att skapa en lyhörd m arknadsdialog med våra kunder och intressenter.  

Om ett år, var befinner ni er då?
– Vi kommer att ha flyttat fram våra positioner inom miljö och kundorientering.

Reklambyrå: Lowe Brindfors
Mediebyrå: Starcom
Pr-byrå: JKL, Springtime
Investeringar 2007: 39 miljoner kronor brutto

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.