Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Resumé gör reklamsåpa från Berghs

Publicerad: 7 maj 2008, 17:59

Resumés och TV8:s nya tv-program kommer att sända från reklamskolan Berghs. I höst kommer tittarna att kunna följa åtta arbetsgrupper som ska ta fram Sveriges bästa reklam.
– Nu kommer man få följa hur reklam tas fram på ett helt nytt sätt, säger Viggo Cavling.


Resumé kommer tillbaka ytterligare en säsong i TV8. Den blir fjärde säsongen som programmet sänds och höstens program innehåller flera stora nyheter. Programmet utökas till en timme och kommer att sändas på onsdagar klockan 18.00–19.00 med start vecka 36.

Programmet förlängs för att få plats med en helt ny dokusåpa, där tittarna får följa när arbetsgrupper på Berghs tar fram reklam åt en krävande kund. Marknadsdirektören har ett tydligt krav: han vill ha Sveriges bästa reklam för sitt företag.

Reklamen och arbetat bedöms i varje program och en jury betygsätter det som eleverna har gjort. 
– Vårt mål är att åskådliggöra hur reklam produceras och hur kreativitet föds fram. Vi vill också visa hur en pitch går till och därför kommer det här programmet att bli så verklighetstroget som möjligt. Vi vill visa tittarna glädje, frustration och framgång, alltså de känslor som är inblandade när bra reklam tas fram, säger Viggo Cavling.

Men tittarna får även följa med bakom kulisserna och följa elevernas kamp för att förstå pitchen och hur deras diskussioner går för att få fram rätt strategi.
– Det är framför allt viktigt för hela reklambranschen eftersom vi nu kan nå en större målgrupp och där förklara hur välutvecklad kommunikationsbranschen är och vilken nytta man kan göra, säger Pär Lager, vd för Berghs.

Resumé har klart med samarbetspartner i form av en marknadsdirektör som ställer upp med sitt varumärke och som genomför pitchen.
Reklamen som Berghs-eleverna tar fram kommer att gå skarpt i flera olika medier som är med i samarbetet.
– Det kommer att bli ett fantastiskt samarbete och vi är mycket glada över våra partner, säger Viggo Cavling.

Inslaget från Berghs går under arbetsnamnet ”Jakten på Sveriges bästa reklam”.
– För studenterna blir det också en otrolig möjlighet att få visa vad de går för, säger Pär Lager.
Programmet kommer fortsättningsvis att ledas av Claes de Faire, men Viggo Cavling kommer att fungera som ciceron i reklamsåpan ”Jakten på Sveriges bästa reklam”.
– Det är kul att vi nu utvecklar programmet och att vi får förtroende av TV8 att förlänga sändningstiden, säger Claes de Faire.

Resumé på TV8 kommer även fortsättningsvis att bestå av en nyhetsdel med aktuella nyheter från den kommande tidningen och en nyhets-intervju. Därefter sänds ”Jakten på Sveriges bästa reklam”, innan reklampanelen rundar av sändningen.

Klara Ledin
klara.ledin@resume.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.