Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Resumé, Kampanje och Markedsføring i nytt samarbete

Publicerad: 21 februari 2022, 09:03

Andreas Marckmann Andreassen, Yasmine Winberg och Knut Kristian Hauger.

Foto: Pressbild.

De ledande branschmedierna för marknadsföring och kommunikation i Sverige, Norge och Danmark ingår ett redaktionellt samarbete. Syftet? Att ge dig som läsare en djupare förståelse för vad som händer på den nordiska spelplanen.


Resumé kommer framöver att samarbeta med Markedsføring i Danmark och Kampanje i Norge i både stora och små journalistiska projekt. De tre redaktionerna kommer att dela idéer och research över landsgränserna.

Syftet är att öka kvaliteten och ge en kurerad överblick till läsare och prenumeranter. Bakgrunden är att både byråer och annonsörer samarbetar – och ägs – i större utsträckning i dag över de nordiska länderna.

– Jag är väldigt glad och stolt över att vi har fått till ett bra redaktionellt samarbete mellan Resumé, Markedsføring och Kampanje. När vi förenar våra tre titlar får vi betydligt större muskler att fördjupa, kartlägga och granska den nordiska marknaden och hur förändringar på den påverkar branschen lokalt. Som läsare kan du räkna med många spännande artiklar, större förståelse för och kunskap om den nordiska marknaden framöver, säger Resumés chefredaktör Yasmine Winberg.

Markedsførings chefredaktör Andreas Marckmann Andreassen säger: 

– Det finns massor av viktiga ämnen och problem för både byråer och annonsörer som inte stannar vid den danska gränsen. Vi kan lära oss mycket av varandra och jag är övertygad om att våra läsare kommer att få kunskap och insikter som kan användas i deras arbete.

Även i Norge gläds man åt det nordiska samarbetet:

– Vi har länge haft en dröm om att knyta ett starkare band till våra nordiska systerpublikationer, så när inbjudan till detta samarbete kom från våra svenska och danska vänner tog det inte lång tid innan vi gick ombord på planet till Stockholm, säger Kampanjes chefredaktör Knut Kristian Hauger.

Konkret har samarbetet två delar: 

Resumé, Kampanje och Markedsføring introducerar ett nytt format, som en gång i månaden uppdaterar läsarna om de viktigaste händelserna från de andra skandinaviska länderna. Som svensk läsare får du tre utvalda berättelser från Markedsføring och tre från Kampanje – förklarade på svenska och i ett svenskt sammanhang. Översikten är kurerat material tillgängligt för våra prenumeranter. Det första nordiska svepet har precis publicerats och kan läsas här. Du kan bland annat läsa om Markedsførings artikel om talangkrisen och Kampanjes nyhet om The North Alliance utmanare.

De tre medierna kommer kontinuerligt att samarbeta för att utveckla idéer, göra research och producera journalistik som sträcker sig över landsgränserna. De första projekten är redan påbörjade och kommer att publiceras under våren.

Har du en idé till ett ämne som förtjänar gemensam nordisk journalistisk uppmärksamhet är du alltid välkommen att tipsa oss. Mejla till yasmine.winberg@resume.se.

Om Markedsføring
Sedan 1927 har Markedsføring varit mediet för den danska marknadsförings-, byrå- och kommunikationsbranschen. Bevakningen publiceras på markedforing.dk, till över 20 000 mottagare av det dagliga nyhetsbrevet och i tidningen Markedsføring som kommer ut 7-8 gånger om året. Tidningen ges ut av föreningen Dansk Markedsføring som även arrangerar ett stort antal kurser, konferenser, prisfester och nätverk.

Om Kampanje
Kampanje är Norges ledande nättidning för norsk medie- och kommunikationsindustri och har funnits på marknaden ända sedan 1964. Nättidningen Kampanje.com har i dag cirka 100 000 unika användare i veckan och ägs av medieföretaget Kampanje Media AS. Kampanje Media har även en stor konferenssatsning bestående av både fysiska och digitala evenemang, konferenser och kurser och Norges största jobbportal för medie- och kommunikationsbranschen.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.