Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Resumé listar bästa svenska reklamfilmerna genom tiderna: Plats 76-100

Publicerad: 6 Maj 2019, 13:18

Riksgälden (2010), Gevalia (1996), Head & Shoulders (2012) och Diesel (1997) några av de filmer som finns med på plats 76-100 på Resumés lista.

För att lyfta svensk kreativitet har Resumés redaktion gått igenom backkatalogen av svenska reklamfilmer, stridit för sina favoriter under hårda juryöverläggningar och kommit fram till en lista över de 100 svenska reklamfilmer som gjort starkast intryck på oss. Först ut är filmerna på plats 76-100. Håll till godo!


Ämnen i artikeln:

ReklamResuméReklamfilm

Under de senaste veckorna har vi på Resumés redaktion borrat ner oss i den svenska reklamhistorien från 1940-talet och framåt. Efter ett antal hårda diskussioner presenterar vi nu en lista med de 100 reklamfilmer vi håller högst. Juryn har utgått från samma premisser som med Månadens Kampanj – kreativ höjd, hantverk, relevans och tydlighet. Vi har också tagit hjälp av reklamskribenten och nestorn Carin Fredlund som har delat med sig av sin expertis mellan överläggningarna.

Det har varit ett tidskrävande, men extremt stimulerande arbete som nu går i mål. Vi är medvetna om att den här listan kommer att väcka diskussioner nu när vi går i mål och det är också det som är meningen. Vi kommer att presentera delar av listan fram till på fredag då Resumé kommer att avtäcka de 10 reklamfilmer, som redaktionen har kommit överens om, är bäst i reklamhistorien.

Canal Digital (TBWA) 2017

"Knyter samman en populärkulturell värld som de flesta kan relatera till med ett annorlunda sätt att visa upp en produktfördel. “Jag tittar på tv-serier därför fattar jag att det är dags att springa när det dyker upp en man i kalsonger och syrgasmask i skogen”.

Fazer (Arbmans 1980)

"Här har vi Sveriges första guldägg i film! Björn Gustafsson, den äldre, som dök upp i en hel del reklamfilmer på bio kommer lovande som en girig snyltare, i slutändan blir det han som bjuder på Fazer. För på den här tiden gick alla runt med chokladkakor i kavajen"

Festis (Rififi) 1995 (LÄNK)
"Det pågick ett reklamkrig mellan Festis och Mer på 1990-talet där den förstnämnde länge var marknadsledande. Den här filmen är en extrem tidsmarkör, med sina drum n'base-rytmer och sist men inte minst Musse Hasselvall. Frågan är om det någonsin blev så här coolt att vara en Festis?"

TCO (ANR BBDO) 2014

"Ett helt nytt sätt att visa den svenska partsmodellen, banbrytande inom ett område som lika gärna kunde vara stelbent som en informationsfilm från 1982. Modigt."

Head & Shoulders (Hard Hat / Jung) 2012

"Samtid, meta och autentiskt. Bra skådespel från Alex Schulman och en Henke Lundqvist som svarar precis med samma plattityder som de flesta andra idrottsmän."

Radiotjänst (1994)

"Säga vad man vill om hantverket. Här har vi ett film som traumatiserade en hel generation barn, som blev ett begrepp på fritids och som sitter som en snigel, i skallen,"

Synoptik (Garbergs) 2011

"En produktnära drift med erbjudandet och en bisarr situation många ändå kan relatera till."

Preppens (1987) Roy Andersson (Länk)
"Roy Anderssons sedvanliga låsta kamera. Autentisk urblåst ungkarlslägenhet. Melankoli på gränsen till obehag. "Tjoho" följt av copyn "en ljuspunkt i tillvaron" och det kvinnliga sällskapets subtila leende gör att eftersmaken inte blir bitter."

Apotekarnes (1976) Fältman Malmén (Länk)
"Färgstarkt, flippat och väl anpassad för bioformatet. Reklamen gjordes i formen av en filmtrailer och att döma av de höjdpunkter som lyfts fram så torde den ligga relativt nära majoriteten av de rullar som pumpades ut ur filmfabriken vid den här tiden."

ACO Filarehn AB (Produktionsbolag) 1984

"Minimalistiskt, finskt med en blassé Jörn Donner. En guldäggsvinnare som kanske inte skulle funka i dag, men som platsar på listan just eftersom den är ikonisk och stark i sin enkelhet."

Volvo Cars (Forsman & Bodenfors) 2014

"Sällan har en reklamfilm blivit så medialt uppmärksammad i Sverige på senare år som när den pampiga filmen där Zlatan sjöng nationalsången kickade i gång "Made by Sweden" (konceptet som belönades med långsiktigt på 100-wattaren i höstas)."

OLW (Cappucino)

"Produknära och samtidigt meta på ett sätt som inte känns krystat just eftersom det gjorts så många reklamfilmer i livskategorin som utspelar sig på en åker någonstans i Sverige."

Dafgårds (Forsman & Bodenfors) 2008
"Väckte viss folklig vrede och anmäldes till Konsumentverket för sitt sexuella innehåll som inte tyckte micromat och Kamasutra var en bra kombo. Det tycker Resumés redaktion."

Riksgälden McCann (2009)

"Autencitet. Att dramatisera sparande genom att färda och tillbaka till 1990-talets tävlingsprogram och bygga en känsla av att en kan gå lottlös. Guldäggsvinnare."

IKEA Åkestam Holst (2018)

"En insiktsfull glimt av vad det uppkopplade livet kan vara. Potentiell väldigt hög igenkännings/skuldfaktor hos stora delar av föräldrarpopulationen. Plus för musiken."

MER (Forsman &Bodenfors) 1994

"Will you carbonate?" Reklamfilmen lyfter en kollektiv fantasi kring produkten till en nivå den förtjänar, med självdistans. Bra produktion."

Expressen (Rönnberg & Co)


"Filmen med Brasse Brännström och Lars Amble uppmärksammades amerikansk tv. Bra tajming i skådespeleriet, klassiskt manér."

Polly (2003)

"En låt som sitter. När man lyckas är den typen av organisk spridning i målgruppen ovärderlig."

Vichy Nouveau (King)

"Bra produktion och ett välanvänt knep i reklamsammanhang, som funkar. Visar fram det sämsta av människan i en medvetet konstlad kontext."

PWC (Fortune) 2014 (länk)
"Reklambyrån Fortunes tid i branschen blev kort, men det en trollslända som gjorde ett starkt avtryck. Här visar PWC sin produkt genom en bagare som säkert bakar gott bröd, men kanske inte är jättehaj på Excel. En verklighetsbeskrivning som nog många småföretagare kan ställa upp på."

Försvarsmakten (DDB Stockholm) 2012

"Det där löser sig nog" är en briljant komponering av dansbandsmusik och blurriga krigsbilder. Liksom i flera av DDB Stockholms reklamkampanjer vid den här tiden handlar det om att få tittaren att vakna upp ur apatin och göra skillnad."

Minicall (HLR & Co/BBDO) 1991

"En film är typisk för den tidens populärkultur. Tar hem allt i slutklämmen – "Used right it solves a lot av communication problems". Guldäggsvinnare."

Diesel (Paradiset) 1997

"Bra berättat. Bra hantverk. Det inte att bli mer rätt än Diesel 1997 och det här är en av Paradisets filmer för jeansmärket som har överlevt bäst."

Alliansen (MC Saatchi) 2014
"Pedagogisk, visuell på ett sätt som gav snurr i sociala medier och kanske framförallt en drift med en känsla inför det rödgröna samarbetet (röran) som många var bekanta med".

Gevalia (Hall Cederquist) 1996

"I ett koncept som länge tillhörde Sveriges mest långlivade är reklamberättelsen om badkaret den som sitter fast på näthinnan. Att leverera en så pass bra idé när konceptet levt i tio år är värt att lyfta."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamResuméReklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.