Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Resumé lyfter 20 personligheter som satte prägel på 2018

Publicerad: 31 december 2018, 09:16

Toni Pettersson, Greta Thunberg, Åsa Linderborg, Amanda Oxell och Alexander Pärleros. Fem personer som på olika sätt fick stor uppmärksamhet 2018.

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

Året är snart slut och Resumés redaktion har tittat i och utanför branschen efter personer som säger något om 2018.


Toni Petersson (vd, Oatly)
Drömde om att bli samuraj. Tog sedan havredrycken Oatly från den obskyra butikshyllan för laktosintoleranta till en motståndsrörelse för en bättre värld. På mindre än fem år. Nu ska han showa i Ica-såpan.

Daniel Hallberg (ad, King)
Från art director till influencer till showman med Kristian Luuk.

Amanda Oxell (Annonsrådet)
Den enda rösten från mediebyråsidan. Nu när hon slutat på Wavemaker kommer det bli tyst.

Micael Grimborg (marknadsdirektör, Synsam)
Årets marknadschef och samtidigt den enda marknadschefen som också är sång- och dansman.

Zlatan Ibrahimovic
Fortfarande Sveriges mest anlitade reklamkändis.

Gabrielle (Isabella Löwengrips influenerklon som "älskar skönhet")
Mest spännande influencern. Sägs det. Frågan är: jämfört med vad?

Mark Ritson (marknadsprofessor och kolumnist)
Som alltid. Mästerlig i sin gestaltning av marknadsföring och imponerande i sin förmåga att få in extremt många "f-ck" i sina texter.

Greta Thunberg
Personifierar klimatångesten och rör upp känslor. Åsikterna, teorierna och spekulationerna kring 15-åringen tar inte bort faktumet att människor har lyssnat.

Åsa Linderborg (kulturchef, Aftonbladet)
Har med självkritik, skärpa och sedvanligt vass penna bidragit till ett bättre och mer nyanserat samtal 2018.

Alexander Pärleros
Besatt av framgång. Skapar poddimperium genom sitt personliga varumärke.

Johan Bello (executive creative director, Acne)
Acne har seglat upp som en av Byråsveriges starkaste aktörer på senare år med  internationella kampanjer för Ikea och konsultpengar i ryggen. Byråns kreativa chef lyftes under året fram som en av Kommunikationsvärldens starkaste talanger av AdAge.

Petronella Panerus och Magnus Jakobsson (vd och creative director, Åkestam Holst)
Åkestam Holst-duon som leder Sveriges mest framgångsrika kreativa byrå – i år igen.

Mats Georgsson (konsult)
För sitt enträgna arbete för att lyfta nivån på diskussionen i Reklamsnack. Det är sannerligen ingen lätt uppgift, och inte heller speciellt uppskattad

Anna Rosling (Gapminder)
Sveriges bästa röst

Sara Hildén Bengtsson (Open Studio)
Paul Smith, Olafur Eliasson, Björk – och Open Studios grundare hamnade på samma lista i somras när Creative Review utsåg världens mest kreativa ledare.

Paulina Neuding (Quillette)
Har tillsammans med Jörgen Huitfledt på kort tid byggt upp ett nytt mediehus med en ny typ av journalistik och en dedikerad publik. Nu blir hon Europaredaktör för nättidskriften Quillette.

Sheila Johansson (regissör, New Land)
Dominerade Roygalan i höstas och visar för förändringarna inom ett skrå som hade närmast obefintlig könsbalans bara för några år sedan.

Horace Engdahl och Sara Danius
De offentliga kängorna kring vem som egentligen bär skulden för krisen i Svenska Akademien kan man ha många åsikter om. Till syvende och sist säger det starka engagemanget för kulturbråket väldigt mycket om polarisering, symbolvärde och Sverige 2018.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.