Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Resumé, Lynxeye och VA lanserar event om syftesdrivna varumärken

Publicerad: 20 Februari 2018, 14:50

Kristian Elvefors, Volvo, Jessica af Sandeberg, Lynxeye, Johan Ekelin, Lynxeye, Hanna Fager, Volvo och Annika Steiber är några av talarna på PRPS18.

De traditionella storbolagen utmanas just nu från flera håll. Nu lanseras konferensen som fördjupar sig i den nya konkurrenssituationen – och visar hur man kan hitta rätt framtidsposition genom ett starkt syfte.


Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerAlibabaFredrik SvedjetunResuméLynxEyeAmazon

Amerikanska och kinesiska giganter, som Amazon och Alibaba, kopplar ett allt hårdare grepp om världens konsumenter samtidigt som disruptiva uppstickare gör sig redo att fullständigt rita om spelreglerna.

Samtidigt pågår det en branschglidning på många marknader, vilket även det öppnar upp för ny konkurrens.

Vilka är de stora förändringarna som i grunden förändrar spelreglerna för varumärken och företag framgent? Hur behöver man som traditionellt bolag tänka och agera strategiskt för att vara relevant på sin marknad? Hur säkerställer man att direktrelationen med kunderna bibehålls och utvecklas?

Den 23 maj i Stockholm arrangerar Lynxeye, Resumé och Veckans Affärer konferensen PRPS18, Progress with Purpose Summit 2018, som fördjupar sig i de här frågorna.

– PRPS18 bottnar i vår filosofi kring att företag måste bygga sin affär, sitt erbjudande och varumärke på en ambition att driva någon form av positiv förändring både i människors liv och i samhället i stort, säger Johan Ekelin, medgrundare av Lynxeye.

Han betonar att det är viktigare än någonsin att skapa syftesdrivna företag och varumärken både för att attrahera kunder och talang. I takt med att människor världen över tappar förtroende för att politiker ska klara av alla de stora utmaningarna vi har framför oss, så har det bildats en förväntan på företag att vara med och driva utvecklingen för ett bättre samhälle.

– Idag belönar människor de företag som har ett starkt syfte och de traditionella storbolagen har inte hängt med i den här utvecklingen, säger Johan Ekelin och fortsätter:

– Våra studier visar att det är det är de stora digitala giganterna och utmanarna som alltmer uppfattas spela meningsfulla roller i människors liv och de stora traditionella varumärkena blir alltmer utbytbara. Vilken rätt ger det dem då att ha en relation till framtidens konsumenter?

PRPS18 ska bidra till en fördjupad förståelse om de stora rörelser som just nu pågår och samtidigt erbjuda konkreta råd om hur företag bör agera.

Ett antal företag och talare är redan klara för PRPS18:

Dr. Annika Steiber, managing director på Berkeley Research Group och grundare av A.S. Management Insights, ger en fördjupning i de traditionella storbolagens utmaningar, med utgångspunkt i hur de globala internetjättarna i USA och Kina tänker, arbetar och mobiliserar.

Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, och Hanna Fager, SVP HR på Volvo Car Group, berättar om hur Volvo arbetar och skapar framtidens affär utifrån sitt syfte.

Carol Potter, vd för Edelman i Europa och Afrika, och Lotta Onajin, vd på Edelman Deportivo, bidrar med viktiga insikter om varför förtroendet för större institutioner i samhället minskar och vad det innebär för varumärken.

• Johan Ekelin, medgrundare, och Jessica af Sandeberg, framtidsexpert på Lynxeye delar med sig av insikter om vad som krävs för att bli ett "purposeful brand" byggt på år av studier.

PRPS riktar sig till företagsledare, ledningsgrupper, marknadschefer och andra beslutsfattare som driver strategisk förändring.

– Konferensen är till för alla företagsledare som vill ta initiativet på sin marknad och ligga steget före, säger Johan Ekelin, och fortsätter:

– Framtiden ligger för företag som vågar staka ut inspirerande visioner för hur de ska bidra med något positivt och som får med sig sina organisationer på att göra verklighet av dom.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé:

– Det här kommer att bli ett viktigt, spännande och matnyttigt möte. Jag tror starkt på PRPS18:s övergripande budskap och hoppas på fullsatt och många givande diskussioner den 23 maj.

Läs mer om PRPS18 och boka din biljett här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.