Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Resumé och Rodolfo i samarbete: ”Vill inspirera kommunikatörer”

Publicerad: 22 Augusti 2019, 09:37

I ett nytt samarbete ska den kreativa byrån Rodolfo sprida psykologisk forskning till Resumés läsare.


Ämnen i artikeln:

RodolfoResumé

Resumé och den kreativa kommunikationsbyrån Rodolfo påbörjar ett samarbete för att sprida inspiration och kunskap om hur människor beter sig - och varför. Varje vecka kommer det att publiceras en ny psykologisk insikt i mikroformat där den mest intressanta forskningen är paketerad på ett mer tillgängligt och intressant sätt.

LÄS första insikten här: "Hur svårt kan det vara?"

– För att förändra beteenden måste man förstå människor, vilket gör dessa insikter användbara om du exempelvis jobbar med kommunikation. Men innehållet kan också fungera som ett underhållande, och ofta väldigt lärorikt, tidsfördriv, säger Ludwig Jonsson på Rodolfo om samarbetet som går under namnet "Beteendebanken".

Insikterna kan vara till stor hjälp oavsett om du har fastnat i en idétorka, hamnat på ett stelt branschmingel eller ska på dejt så kan det vara intressant att veta varför vår musiksmak avslöjar hur empatiska vi är, att smarta människor googlar mindre och att vi blir mer smärttåliga om vi svär som fan. Eller vad IKEA-effekten, Baker-effekten, Bye Now-effekten egentligen är för något.

Rodolfo har sedan starten använt sig av psykologi för att lösa kommunikationsproblem. För några år sedan lanserade man därför ett digitalt bibliotek och nyhetsbrev med psykologiska insikter i mikroformat. Ett bibliotek som senare också blev en bok och som nu, tillsammans med Resumé, får nytt liv.

– Forskning kring beteendevetenskap och psykologi har aldrig varit mer relevant för marknadsförare och kommunikatörer. Därför känns det otroligt kul att Resumé tillsammans med Rodolfo kan bjuda läsarna på matnyttiga insikter, säger Andreas Rågsjö Thorell redaktör för Resumé.se.

Ludwig Jonsson:

– Även om inte alla psykologiska insikter kommer leda till banbrytande kommunikationskampanjer så kan det förhoppningsvis förgylla lunchrasten åtminstone.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

RodolfoResumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.