Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Resumé tipsar: Här är artiklarna 2021 som du inte får missa

Resumé tipsar: Här är artiklarna 2021 som du inte får missa

Under 2021 har vi på Resumé försökt guida och hjälpa er på bästa sätt i marknads- och kommunikationsvärlden. Här har vi plockat fram ett gäng artiklar som är värda att läsas. Gott nytt! 🎅🏻🎊

Publicerad: 29 december 2021, 13:28

Ämnen i artikeln:

ReklamMarknadsföring

Innehåll

Resumés webb

På webben avhandlas både det dagliga nyhetsflödet och mer djupgående granskningar, samt reportage och intervjuer. Här är några guldkorn som du absolut inte får missa.

Stordalen om corona-krisen
Petter Stordalen
brukar vara en excentriker som lyfter taket på interna företagsevent. Under pandemin tvingades han förlika sig med medarbetare som stängde av sina kameror på Teams. På andra sidan ”skuggornas dal” berättar företagsmagnaten, som äger Nordic Choice Hotels och Ving, för Resumé om intern och extern kommunikation i den allra värsta av kriser.

Stordalen ledde Sveriges mest krisande bolag under pandemin – så hanterade han kommunikationen

Billboat
Daniel Redgerts
och Max Bjurström hann inte ens sjösätta sin skapelse innan helvetet brakade lös. ”Hitta ett sätt att förbjuda det här”, uppmanade Jonas Wikström, pressekreterare för Vänsterpartiet. Journalisten Viktor Barth-Kron skrev: ”Skönhetsrådet kommer skaffa egna korvetter.” Ändå har båten hållit sig flytande. 

Pr-profilens reklambåt har retat gallfeber på Stockholm: ”En enorm mängd folk har hört av sig”
Politikerna vill agera mot Billboat : ”Stadens vattenrum skall vara en reklamfri zon”
”Billboat är ett hån mot hela branschen”
Eric Ericson: ”Jag hoppas att ingen fortsätter att köpa Billboats hållbarhetskvacksalveri”

(Till slut frågade vi också svenska folket vad de tycker om båten. Det kan du läsa HÄR.)

Sverigedemokraterna om hot, hat, Youtube och riksdagsval
Inför valåret 2022 har Resumé börjat titta på riksdagspartiernas kommunikation. Något som slog oss var den hätska tonen i Sverigedemokraternas tv-satsning, Riks, kommentarsfält. I en lång intervju med kommunikationschefen Joakim Wallerstein avhandlas både näthat, reklambyråer och kommunikationsstrategi.

Stor intervju med SD om Youtube-strategin inför valet: ”Vi trumfar reklambyråerna” 

Löneligan 2021 – Vem tjänar bäst i branschen?
Den årliga lönekartläggningen blir inte mindre spännande. Kurera i Resumés lönelistor nedan.

Så skiljer sig lönesnittet mellan könen bland toppcheferna
Designstjärnan i topp – inhousecheferna som fick fetast lönepåslag 2020
Här är Sveriges bäst betalda kommunikationschefer – flera toppar ökar stort
Reklamchefernas miljonår: försäljningen ger Felix Herngren förstaplatsen
Här är PR-cheferna med störst lönekuvert
Kartläggning: Så mycket tjänar 135 marknadschefer – här är de med fetast plånbok 

United Screens-granskningen
I granskningen av United Screens, som efter en sammanslagning med Divimore bytt namn till We Are Era, kan ni läsa om ett maktspel där nyckelpersoner systematiskt manövrerades bort. Kampen mot konkurrenten Splay resulterade i upptrissade arvoden för influencers, ledarskapet gjorde att medarbetare aktivt blev utfrysta, en kaotisk organisation med bristfällig ekonomisk rapportering och den ursprungliga visionen om ett kreativt mediehus reducerades till ett säljbolag. Läs mer nedan.

United Screens smutsiga förflutna från insidan: ”Det måste finnas gränser för hur illa man behandlar varandra”
Natalie Tideström Heidmark: ”Planen inkluderade tuffa beslut för att kunna säkra United Screens framtid”

Grand Relations personalpolitik
Under hösten har Resumé påvörjat arbetet med Prestationens Pris, där vi kartlägger den arbetsrelaterade psykiska ohälsan. Men redan tidigare i år berättade vi om en personalpolitik som helt enkelt inte håller måttet, då på byrån Grand Relations.

Tidigare personal larmar om missförhållanden på Grand Relations: ”Tappade tron på mitt eget värde”

Branschen minns Harald Ullman
I somras gick PR-legenden Harald Ullman bort, 73 år gammal. En person som varit lika omtyckt som skandalomsusad, och som lämnade ett tomrum bakom sig i branschen. 

Harald Ullman förnyade den politiska kampanjen – gav högersossen ett ansikte
Modig retsticka och idéspruta med stort hjärta: Så minns tidigare kollegerna Harald Ullman

Talangflykten
Resumé har i flera artiklar och från flera perspektiv skrivit om hur varumärken och annonsörer de senaste åren lockat över strateger, kreatörer och mediespecialister direkt från byråerna för att bygga upp egna inhouse-avdelningar.

Byråerna tappar kreativ spjutspets – här är sidbytarna (och deras icke-smickrande beskrivning av byråvärlden)
Byråcheferna om talangflykten: ”Svårt att se att vi har så mycket att lära från inhouse”
Därför lockas byråernas unga talanger till varumärken: ”Synen på inhouse förlegad”
Talangflykten ur ett historiskt perspektiv: ”Byråerna har gång efter annan tvingats bevisa sig”
Komm om talangavhoppen från byråerna: ”Kommer främja den totala kunskapen hos Sveriges kreatörer”
Rekryterarnas tipslista för byråchefer: Så behåller ni era talanger
Branschbytarna: Hjärntränar, trädgårdsodlar och spelar padel – karriärerna som tvärvände under pandemin

Prispressen i offentliga upphandlingar
Resumé har i i flera artiklar de senaste månaderna skrivit om offentliga upphandlingar och den prisdumpning ofta är ett inslag. Och branschen larmar också om tvivelaktiga metoder i upphandlingsprocessen. Flera branschkällor Resumé har pratat med vittnar om upphandlingar med riggade villkor, byråer som saltar fakturorna med timmar och hittar kostnader för att täcka det låga timpriset.

Riggade villkor, saltade fakturor och påhittade kostnader: Branschen larmar om tvivelaktiga metoder i offentliga upphandlingar
Stockholms stads 160-miljonersupphandling överklagad: ”oseriösa priser” och ”skenbar konkurrens”
Oh My kritiserar Stockholms stads upphandling: ”450 kronor i timmen täcker inte kostnaderna för byrån”
Notan visar: Kalkylen vid offentliga upphandlingar går inte ihop för byråer
Efter kritiken mot prisdumpning – så tänker tre aktörer som använder fasta priser i upphandling
Pr-byrån överklagar Ekobrottsmyndighetens upphandling: ”Väldigt specifika krav”
Bara Prime deltog i upphandlingen – nu svarar Polisen på kritiken

Resumé Insikt

Resumé Insikt är varumärket för fördjupande journalistik, med affärsnyttiga analyser, granskningar och kartläggningar som rör reklam- och kommunikationsområdet. Om du missat något vi gjort under våren har vi här sammanställt en lista över läsvärda artiklar 2021.

Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här (gratis provprenumeration i 30 dagar).

Barninfluencers
Snabbväxande digitala bolag som Stronger, Na-kd och Ideal of Sweden använder återkommande 13- och 14-åriga influencers som reklampelare för sina produkter. I vissa av barnens sociala medier består så mycket som 80 procent av innehållet av reklam. Samtidigt visar unika siffror att över hälften av följarna till dessa omyndiga influencers själva är under 17 år. Vi har gått igenom över 3500 inlägg hos tio barnprofiler på Instagram och Tiktok – så här ser det ut.

Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring
Så kan svenska annonsörers samarbeten med barn trigga grooming
Varumärkena avslutar sina samarbeten med barn: ”Skett utan uppsåt” 

De galna effektmetoderna
Visa reklamkampanjer redovisar helt galna effektsiffror. Som Isolated Cinema som hade hisnande 8,6 miljarder i räckvidd med 7,9 miljarder människor i världen. Genom att använda Resumés besöksstatistik som mall kan vi slå hål på några populära kampanjers resultatredovisning. Är mått som räckvidd och pr-värde en relik från en svunnen tid?

Räckvidd 8,5 miljarder – really? Vi räknar om effekten för sex hyllade kampanjer
Lyssna även på podden om knäcket här

Cookiedöden explained
Att datan är guldet i den digitala tidsåldern är en grundprincip få är oense om. Men efterfrågan på integritet online har ökat, med tuffare datareglering och cookiedöd som följd. Att det får stora konsekvenser för alla som jobbar med marknadsföring har vi alla hört. Men vad innebär förändringen egentligen – rent konkret? I den här artikelserien får du svaret, när vi smular ner cookiedöden steg-för-steg.

Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg
Förändrad spelplan för användardata – så hanterar du skiftet

Förhållandet mellan journalister och PR-konsulter
Lyfta lur, komma med villkor och nöta påminnelser – glöm det. För att vinna journalisternas hjärtan måste PR-konsulter omvärdera många av sina arbetsmetoder. I den här artikeln vände vi oss till de traditionella medierna för att en gång för alla reda ut vilka tillvägagångssätt som får dem att nappa.

34 journalister har ordet: Det måste kommunikatörer och pr-byråer sluta med – och så vinner du deras hjärtan
Så har relationen mellan pr-konsulterna och journalisterna förändrats

Kommunikatörer som blir hållbarhetsproffs
En plats högt upp på Sustainable Brand Index-listan är en fjäder i hatten för många bolag. Men det är inte alla som lyckas. Hos bolag som profilerat sig inom hållbarhet är bara en av tre hållbarhetschefer utbildade i ämnet. En vanlig väg till positionen är en karriär inom kommunikation och marknadsföring, visar det sig. Det här är en kartläggning i samarbete Aktuell Hållbarhet.

Bolagen som positionerar sig inom hållbarhet – så få hållbarhetschefer har utbildning i ämnet
Kommunikationscheferna som plötsligt blev hållbarhetschefer – hur gick det till?
Professorn: ”Hållbarhet har inte ett skvatt med kommunikation att göra” 

Lykos fifflande med produktbetyg
4,6 ⭐. Så ser medarbetarnas snittbetyg ut på Lyko när vi granskade 300 av deras egna produktrecensioner. På en produkt kommer hälften av omdömena från personalen. Det här kan vara vilseledande och bryta mot marknadsföringslagen, berättade advokaterna vi pratade med till artikeln. Den här granskningen fick även genomslag i andra medier och gjorde till slut så att Lyko, och Kicks som hade samma system, förändrade sina metoder.

Avslöjar: Lykos personal manipulerar snittbetygen – sätter skyhöga stjärnor på egna produkter
Därför är ratingsystemet värdelöst – så här ska du jobba i stället
Fyra varumärken: Så jobbar vi med kundrecensioner

Resumés magasin

Resumés magasin utkommer med tio nummer per år och innehåller fördjupande analyser och reportage om marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Här tänker vi ett varv till. Du har väl inte missat bland annat dessa läsvärda artiklar från året som gått?

Martechsystemen i sjön
100 miljarder dollar per år läggs på martechsystem globalt. Men användarna är betydligt färre – och många av dem förstår inte ens syftet med tekniken. Resumé har gjort ett besök i verkligheten för att ta reda på varför det ser ut så här.

Miljoner i sjön på outnyttjade martechsystem – därför förstår marknadsförare inte syftet med tekniken

Tid för rolig taktik
Taktisk reklam får ofta stå i skamvrån för att vara tråkmånsen som orsakar reklamtrötthet. Med all rätt, i många fall. Men självklart finns det strålande, rentav magiska, exempel. Det gäller bara att leta på rätt ställen.

Så skapar du taktisk kommunikation med magisk kreativitet  

Nya talanger
Det finns de som hävdar att reklam och marknadsföring befinner sig i en kreativ kris. Så är knappast fallet. Det finns oerhört många nya spännande kreatörer och nytänkare om man tar sig tid att leta lite. Vi har hittat sju stycken som fler borde känna till.

AI-poeter, designlöften och sagoberättare – här är nytänkarna som blir dina chefer 2025

Tar e-handeln kål på varumärket?
Alla vet att varumärken är viktiga men agerar så att de försvagas och dör. Eller kan det vara så att varumärken var ett 1900-talsfenomen? Resumé dyker ned i kaninhålet för att se vad som är värt att rädda.

Det döende varumärket 2022 – vem överlever?

Redaktionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.