Nyheter
Resumé tipsar: Här är artiklarna 2021 som du inte får missa
Resumé tipsar: Här är artiklarna 2021 som du inte får missa
Under 2021 har vi på Resumé försökt guida och hjälpa er på bästa sätt i marknads- och kommunikationsvärlden. Här har vi plockat fram ett gäng artiklar som är värda att läsas. Gott nytt! 🎅🏻🎊
Publicerad: 29 december 2021, 13:28
Resumés webb
På webben avhandlas både det dagliga nyhetsflödet och mer djupgående granskningar, samt reportage och intervjuer. Här är några guldkorn som du absolut inte får missa.
Stordalen om corona-krisen
Petter Stordalen brukar vara en excentriker som lyfter taket på interna företagsevent. Under pandemin tvingades han förlika sig med medarbetare som stängde av sina kameror på Teams. På andra sidan ”skuggornas dal” berättar företagsmagnaten, som äger Nordic Choice Hotels och Ving, för Resumé om intern och extern kommunikation i den allra värsta av kriser.
Billboat
Daniel Redgerts och Max Bjurström hann inte ens sjösätta sin skapelse innan helvetet brakade lös. ”Hitta ett sätt att förbjuda det här”, uppmanade Jonas Wikström, pressekreterare för Vänsterpartiet. Journalisten Viktor Barth-Kron skrev: ”Skönhetsrådet kommer skaffa egna korvetter.” Ändå har båten hållit sig flytande.
(Till slut frågade vi också svenska folket vad de tycker om båten. Det kan du läsa HÄR.)
Sverigedemokraterna om hot, hat, Youtube och riksdagsval
Inför valåret 2022 har Resumé börjat titta på riksdagspartiernas kommunikation. Något som slog oss var den hätska tonen i Sverigedemokraternas tv-satsning, Riks, kommentarsfält. I en lång intervju med kommunikationschefen Joakim Wallerstein avhandlas både näthat, reklambyråer och kommunikationsstrategi.
Löneligan 2021 – Vem tjänar bäst i branschen?
Den årliga lönekartläggningen blir inte mindre spännande. Kurera i Resumés lönelistor nedan.
United Screens-granskningen
I granskningen av United Screens, som efter en sammanslagning med Divimore bytt namn till We Are Era, kan ni läsa om ett maktspel där nyckelpersoner systematiskt manövrerades bort. Kampen mot konkurrenten Splay resulterade i upptrissade arvoden för influencers, ledarskapet gjorde att medarbetare aktivt blev utfrysta, en kaotisk organisation med bristfällig ekonomisk rapportering och den ursprungliga visionen om ett kreativt mediehus reducerades till ett säljbolag. Läs mer nedan.
Grand Relations personalpolitik
Under hösten har Resumé påvörjat arbetet med Prestationens Pris, där vi kartlägger den arbetsrelaterade psykiska ohälsan. Men redan tidigare i år berättade vi om en personalpolitik som helt enkelt inte håller måttet, då på byrån Grand Relations.
Branschen minns Harald Ullman
I somras gick PR-legenden Harald Ullman bort, 73 år gammal. En person som varit lika omtyckt som skandalomsusad, och som lämnade ett tomrum bakom sig i branschen.
Talangflykten
Resumé har i flera artiklar och från flera perspektiv skrivit om hur varumärken och annonsörer de senaste åren lockat över strateger, kreatörer och mediespecialister direkt från byråerna för att bygga upp egna inhouse-avdelningar.
Prispressen i offentliga upphandlingar
Resumé har i i flera artiklar de senaste månaderna skrivit om offentliga upphandlingar och den prisdumpning ofta är ett inslag. Och branschen larmar också om tvivelaktiga metoder i upphandlingsprocessen. Flera branschkällor Resumé har pratat med vittnar om upphandlingar med riggade villkor, byråer som saltar fakturorna med timmar och hittar kostnader för att täcka det låga timpriset.
■ Riggade villkor, saltade fakturor och påhittade kostnader: Branschen larmar om tvivelaktiga metoder i offentliga upphandlingar
■ Stockholms stads 160-miljonersupphandling överklagad: ”oseriösa priser” och ”skenbar konkurrens”
■ Oh My kritiserar Stockholms stads upphandling: ”450 kronor i timmen täcker inte kostnaderna för byrån”
■ Notan visar: Kalkylen vid offentliga upphandlingar går inte ihop för byråer
■ Efter kritiken mot prisdumpning – så tänker tre aktörer som använder fasta priser i upphandling
■ Pr-byrån överklagar Ekobrottsmyndighetens upphandling: ”Väldigt specifika krav”
■ Bara Prime deltog i upphandlingen – nu svarar Polisen på kritiken
Resumé Insikt
Resumé Insikt är varumärket för fördjupande journalistik, med affärsnyttiga analyser, granskningar och kartläggningar som rör reklam- och kommunikationsområdet. Om du missat något vi gjort under våren har vi här sammanställt en lista över läsvärda artiklar 2021.
Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här (gratis provprenumeration i 30 dagar).
Barninfluencers
Snabbväxande digitala bolag som Stronger, Na-kd och Ideal of Sweden använder återkommande 13- och 14-åriga influencers som reklampelare för sina produkter. I vissa av barnens sociala medier består så mycket som 80 procent av innehållet av reklam. Samtidigt visar unika siffror att över hälften av följarna till dessa omyndiga influencers själva är under 17 år. Vi har gått igenom över 3500 inlägg hos tio barnprofiler på Instagram och Tiktok – så här ser det ut.
■ Så kan svenska annonsörers samarbeten med barn trigga grooming
■ Varumärkena avslutar sina samarbeten med barn: ”Skett utan uppsåt”
De galna effektmetoderna
Visa reklamkampanjer redovisar helt galna effektsiffror. Som Isolated Cinema som hade hisnande 8,6 miljarder i räckvidd med 7,9 miljarder människor i världen. Genom att använda Resumés besöksstatistik som mall kan vi slå hål på några populära kampanjers resultatredovisning. Är mått som räckvidd och pr-värde en relik från en svunnen tid?
Cookiedöden explained
Att datan är guldet i den digitala tidsåldern är en grundprincip få är oense om. Men efterfrågan på integritet online har ökat, med tuffare datareglering och cookiedöd som följd. Att det får stora konsekvenser för alla som jobbar med marknadsföring har vi alla hört. Men vad innebär förändringen egentligen – rent konkret? I den här artikelserien får du svaret, när vi smular ner cookiedöden steg-för-steg.
Förhållandet mellan journalister och PR-konsulter
Lyfta lur, komma med villkor och nöta påminnelser – glöm det. För att vinna journalisternas hjärtan måste PR-konsulter omvärdera många av sina arbetsmetoder. I den här artikeln vände vi oss till de traditionella medierna för att en gång för alla reda ut vilka tillvägagångssätt som får dem att nappa.
Kommunikatörer som blir hållbarhetsproffs
En plats högt upp på Sustainable Brand Index-listan är en fjäder i hatten för många bolag. Men det är inte alla som lyckas. Hos bolag som profilerat sig inom hållbarhet är bara en av tre hållbarhetschefer utbildade i ämnet. En vanlig väg till positionen är en karriär inom kommunikation och marknadsföring, visar det sig. Det här är en kartläggning i samarbete Aktuell Hållbarhet.
Lykos fifflande med produktbetyg
4,6 ⭐. Så ser medarbetarnas snittbetyg ut på Lyko när vi granskade 300 av deras egna produktrecensioner. På en produkt kommer hälften av omdömena från personalen. Det här kan vara vilseledande och bryta mot marknadsföringslagen, berättade advokaterna vi pratade med till artikeln. Den här granskningen fick även genomslag i andra medier och gjorde till slut så att Lyko, och Kicks som hade samma system, förändrade sina metoder.
Resumés magasin
Resumés magasin utkommer med tio nummer per år och innehåller fördjupande analyser och reportage om marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Här tänker vi ett varv till. Du har väl inte missat bland annat dessa läsvärda artiklar från året som gått?
Martechsystemen i sjön
100 miljarder dollar per år läggs på martechsystem globalt. Men användarna är betydligt färre – och många av dem förstår inte ens syftet med tekniken. Resumé har gjort ett besök i verkligheten för att ta reda på varför det ser ut så här.
Tid för rolig taktik
Taktisk reklam får ofta stå i skamvrån för att vara tråkmånsen som orsakar reklamtrötthet. Med all rätt, i många fall. Men självklart finns det strålande, rentav magiska, exempel. Det gäller bara att leta på rätt ställen.
Nya talanger
Det finns de som hävdar att reklam och marknadsföring befinner sig i en kreativ kris. Så är knappast fallet. Det finns oerhört många nya spännande kreatörer och nytänkare om man tar sig tid att leta lite. Vi har hittat sju stycken som fler borde känna till.
Tar e-handeln kål på varumärket?
Alla vet att varumärken är viktiga men agerar så att de försvagas och dör. Eller kan det vara så att varumärken var ett 1900-talsfenomen? Resumé dyker ned i kaninhålet för att se vad som är värt att rädda.