Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Resuméreporter Årets Journalist

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Det blev Resumés reporter Leif Holmkvist som tog hem priset som Årets journalist 2002 vid Sveriges tidskrifters årliga prisutdelning på Tyrol. Bland övriga vinnare märks en tydlig tendens att belöna kvalitet och personligt uttryck en bit från den kommersiella mittfåran; tidningarna Bon och Megafon, Ika Johannisson med Sex och Pompe Hedengren med BLM. [Uppdaterad]


Leif Holmqvist, Årets journalist"Leif Holmqvist, Årets journalistÅrets journalist är Leif "Honken" Holmkvist, 53 år gammal.- Klart att man blir förvånad. Det finns så många duktiga journalister i Sverige, säger Honken.Juryn skriver i sin nominering: "Orädd och envis gräver han i den mest svårjobbade av branscher - vår egen. Med en integritet som väcker respekt, till och med bland hans fiender."Leif Holmkvist tog hem utmärkelsen i konkurrens med de båda övriga nominerade, Anna Förster, Allt om Mat, och Magnus Wrede, KommunAktuellt. Förutom äran får årets tidskriftsjournalist 25 000 kronor.- Jag vet inte vad jag ska göra med vinsten. Men hittills har jag inte haft några problem med att göra av med pengar. En bildningsresa skulle jag kunna tänka mig.Karriären som journalist inleddes för lite drygt 30 år sedan, lite mer okänt är kanske hans bakgrund som stridsflygare och reservofficer, med kaptens grad som högst.Journalistskolningen skedde på tre av fyra kvällstidningar. Därefter mellan 1984 och 1988 jobbade Leif Holmkvist åt Sigvard Marjasin på Kommunalarbetaren, Sveriges då näst största tidning. Sedan 1988 har sedan Leif Holmkvist varit frilansare med några fasta hållpunkter. Pressens Tidning blev en av de första uppdragsgivarna. Men samma dag som Estonia sjönk, den 28 september 1994, blev Leif Holmkvist kontrakterad av Resumés dåvarande chefredaktör Peppe Engberg.Och Honken tänker stanna ett tag till.- Jag är kvar så länge jag får för Resumés redaktionschef.Här är alla övriga vinnare som fick motta årets tidskriftspriser på restaurang Tyrol jämte juryns motivering.ÅRETS TIDSKRIFT - populärpressBonJuryns motivering: "Mode och kultur i en vid bemärkelse präglar det redaktionella innehållet i den djärva tidskrift, vars namn säger precis vad det handlar om. Allt som redaktionen tycker är bra platsar, och redaktionen har smak för både estetik och fräcka vinklingar. Provokationen är aldrig långt borta och flera av tidningens reportage har redan låtit tala om sig långt utanför prenumeranternas krets. Lidelsen för tidningsmakeri går inte att ta miste på, inte heller kreativiteten i formgivningen. Bon appellerar till yngre, kvalitetsmedvetna läsare som hittills haft svårt att hitta en tidskrift i sin smak."ÅRETS TIDSKRIFT - fackpressMegafonJuryns motivering: "En tidskrift som tar ställning för humanism och mot främlingsfientlighet skulle lätt kunna bli helyllegrå. Den fällan går inte redaktionen i utan levererar en överraskande och ibland halsbrytande mix av reportage, fakta och åsikter. Form och layout är gjord enligt principen "extra av allt" och minimalism är inte något honnörsord på den här redaktionen. Men det är roligt, och den unga läsekretsen lär inte somna i första taget. Megafon är helt enkelt en kvalitetstidskrift som tar upp angelägna ämnen med känsla för sin samtid."ÅRETS TIDSKRIFT - nya medierPrivata AffärerJuryns motivering: "Ett väl genomtänkt utbud av dagliga nyheter, personliga tjänster, interaktivitet och djup information, noga sammansatt för att hålla en stor och engagerad läsekrets fullt sysselsatt mellan utgivningen av papperstidningens månadsnummer."ÅRETS MARKNADSFÖRINGSPRISELLE InteriörJuryns motivering: "Marknadsföring är oftast som mest effektiv när den berör; ELLer annorlunda uttryckt - när man blir närvarande i den. Kan man bli mer berörd än när man själv söker upp den?! Kan marknadsföringen bli mer utsökt än som uppsökt?! ELLer när den EVENTuellt är ett event? Där den blir påtaglig därför att man får ta på den ? När ens egen persons interiör blir hennes ? ELLEs Interiör!"ÅRETS AD- grafisk designPompe Hedengren, Bonniers litterära magasin, BLMJuryns motivering: "Juryn för årets AD känner en sann och uppriktig glädje att få ge priset till en person som genomfört en i många stycken remarkabel och formmässigt djärv redesign av en djupt etablerad magasinstidning.Med små medel och stor uppfinningsrikedom har han skapat en originell och nydanande form: lekfull, överraskande, variationsrik, spännande. Allt utfört med en oerhörd omsorg om de viktiga detaljerna.Resultatet är häpnadsväckande även i meningen att själva formen bäddar för att locka nya, nyfikna läsare till en produkt som historiskt lidit en smula av den litterära parnassens exklusiva åtskildhet."ÅRETS KRÖNIKÖRAnna Mannheimer, ICA-kurirenJuryns motivering: "Personlig utan att bli för privat.Humoristisk utan att tramsa till det.Gör de trivialaste ämnen märkvärdiga."ÅRETS MARKNADSFÖRINGSPRISELLE InteriörJuryns motivering: "Marknadsföring är oftast som mest effektiv när den berör; ELLer annorlunda uttryckt - när man blir närvarande i den.Kan man bli mer berörd än när man själv söker upp den?! Kan marknadsföringen bli mer utsökt än som uppsökt?!ELLer när den EVENTuellt är ett event?Där den blir påtaglig därför att man får ta på den ?När ens egen persons interiör blir hennes ? ELLEs Interiör!"ÅRETS MEDIERÅDGIVARE Jimmy Bolander, Initiative Universal MediaSlutligen delade Sveriges Tidskrifter och Journalistförbundet ut Det internationella tidskriftsstipendiet till Peter Grensund för hans ambitiösa satsning på att etablera sig som journalist med Latinamerika som specialområde. Han har bland annat skrivit i Svensk Hotellrevy.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.