Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Resumés reporter avgjorde USA-valet

Publicerad: 3 november 2008, 10:59

Med bara fyra dagar kvar till det amerikanska presidentvalet handlar allt att övertyga folk att gå och rösta på valdagen. De två presidentkandidaterna sätter nu in sina resurser på att mobilisera väljarna på valdagen genom tv-reklam.


Men inte bara kampanjledningarna mobiliserar. Båda sidor backas upp av påtryckargrupper som köpt reklamutrymme de sista dagarna.

En sådan grupp är MoveOn som stödjer Obama, som spenderar en hel del av sina insamlade medel på annonsering i delstater där opinionsläget är jämnt.

Men MoveOn testar också andra sätt att direkt och personligen uppmana folk att rösta. En väg är att skicka en video till vänner som beskriver vad som kan hända om inte just mottagaren utnyttjar sin möjlighet att rösta.

På fredagsmorgonen hade videon redan skickats till över tio miljoner människor. Och budskapet är glasklart: det hänger på just din röst.
Så här kan det se ut:

McCainkampanjen har också styrt om sin kampanjbudget de sista dagarna. Pengar flyttas från satsningar på aktivister ute på fältet till tv-annonsering.

En orsak till att George W Bush vann valen både 2000 och 2004 var den starka mobiliseringen de sista dagarna. Bush 72-timmarskampanj för de tre dagarna före valet innebar att mängder av frivilliga sattes in i dörrknackning och att ringa väljare.

Nu är McCainkampanjens budskap att det bara finns pengar att skicka ut 750 frivilliga på kampanjens bekostnad, långt under antalet som sändes ut av Bushkampanjen.
– Vår önskan att möta Obamakampanjens satsning på tv-reklam går ut över möjligheten att skicka ut folk på fältet. Folk som vill delta i frivilligarbete de sista dagarna kommer att få göra det på egen bekostnad, säger en anonym kampanjledare till Washington Post.

De frivilliga ska inte räkna med att McCainkampanjen bekostar flygbiljetter, hyrbilar eller hotellrum, förklarar kampanjledaren. Pengar går åt till att kraftsamla på tv-reklam.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.