Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Revanschen efter sågningen

Publicerad: 25 mars 2010, 09:31

Condé Nast hardcore-modetidning W Magazine har fått ny redaktör. Men en vecka innan Stefano Tonchi utnämndes sågades han i Advertising Age.


Stefano Tonchi.

W och systertidningen Women’s Wear Daily är mer modeindustri och mindre glamour vilket gjort W Magazine till en udda pappersfågel i förlaget Condé Nast utbud.

Det har heller inte gått lysande. När Condé Nast förra året krisade var det W som krisade mest med ett annonstapp på 45 procent .

Nu införlivas W under samma förlagsdel som Condé Nast andra modetidningar och nyligen meddelade månghårige redaktören Patrick McCarthy att han lämnar sitt jobb.

W:s inflytande märktes eftersom spekulationerna om nye chefredaktören har varit vilda i både medie- och skvallerpress . Länge pekades Elles kreative chef Joe Zee ut som McCarthys efterträdare.

Men igår meddelades det att Stefano Tonchi tar över. Tonchi kommer från New York Times modebilaga T. Han har figurerat som en kandidat till jobbet på W och det var möjligtvis därför som Adage i förra veckan gjorde ett lustmord på Tonchis tidning. ”T has become Zoolander: The Magazine”.

New York Observer är något mer nyanserad i sin analys av redaktörsvalet och påpekar att han för två år sedan fick New York Times inhousepris The Punch Award för sin affärsmässighet.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.