Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rickard Villard

Publicerad: 19 februari 2009, 09:43

Rickard Villard, creative director på Lowe Brindfors, som tar plats i webburyn i månadens kampanj.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsRickard VillardMånadens Webb

Rickard Villard. Foto: Björn Elgstrand

År i branschen?
Gick ut Berghs år 2004, det vill säga snart 5 år.

Konton jag jobbar med?
– Alla Brindfors-konton på ett eller annat sätt.

Drömuppdrag?
– Det handlar inte om konton, det handlar om personer. En duktig, engagerad och intresserad köpare är alltid en drömsituation.

Stoltaste ögonblick?
– De blir nog jämnt skägg mellan Guldlejonet i Cannes 2005, 2 guld och 2 silverägg 2007 och guldpennan i One Show 2008.

Bäst reklam just nu?
– Möjligen något daterad men Dominos Pizza Tracker/BFD Builder av Crispin, Porter & Bogusky är ett fint exempel på bra reklam i tiden. Där är en kund och en reklambyrå som förstått hur man bygger varumärken. Här handlar det i första hand om att tillsammans förpacka erbjudandet så att det ger någon form av mervärde för konsumenten. Resultatet blev en produktutveckling som är unik av sitt slag och som sin tur skapar en utmärkt plattform att göra bra och relevant kommunikation utifrån.

Hur produktutvecklar man en pizza?
– Man tillverkar en bygg-din-egen-pizza tjänst på nätet (BFD Builder) och låter dig (konsumenten) stå för produktutvecklingen. Sen adderar man en Pizza tracker på det, som minut för minut redogör för var just din pizza håller hus - från bakningsögonblick till leverans utanför din dörr.

Nyttigaste erfarenheten med att jobba utomlands?
– Med rätt inställning, energi och människor kan man skapa stora saker med små medel, oavsett var man befinner sig.

Vad skulle få dig att starta egen byrå?
– Rätt förutsättningar.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.