Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Riksmedia tar sju kunder från FLT

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Riksmedia har gjort klart med åtta nya morgontidningar som hoppar på deras annonspaket. Sju av dessa kommer från branschledaren FLT Media som därmed förlorar cirka 70 000 av sin totala upplaga.


De sju tidningarna som byter annonspartner är Hudiksvalls Tidning, Hälsinge-Kuriren, Ljusdals-Posten, Norrtelje Tidning, Nynäshamns Posten, Länstidningen Södertälje och Ulricehamns Tidning. Dessutom ska Riksmedia börja samarbeta med Lidingö Tidning.- Givetvis är det oerhört roligt och stimulerande att vi får representera åtta nya morgontidningar, säger Henrik Olsson, vd på Riksmeda.- Det här får effekter. Det är åtta starka tidningar som är förstatidningar på sina orter.Tidningarnas sammanslagna upplaga är 88 900 och det innebär att Riksmedias morgontidningspartners nu har en total upplaga på 476 000 exemplar. FLT Media är trots tappet fortfarande klar nummer ett. Deras annonspaket innefattar tidningar med en gemensam upplaga på 1,2 miljoner exemplar.Anders Sjösten är vd på FLT Media.- På ett sätt är det här naturligtvis tråkigt men vi ägs av  ett 60-tal tidningar och vi har verkat för att utveckla annonspaketet och vi har väl inte räknat med att det ska fall i god jord hos alla tidningar, säger han.- FLT Media består av så många tidningar med olika förutsättningar. Att alla ska vara med på allt kan vi inte tro.Anders Sjösten beklagar tidningarnas beslut och spår att det kommer att missgynna dem.- Jag är rädd att de kommer att förlora på det. Att flytta över innebär inte per automatik att de erhåller en större annonsvolym, säger han och tror samtidigt att FLT Media kan kontra och ta kunder från Riksmedia.- Det är inte omöjligt att det blir så.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.