Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Robert Aschberg om situationen på Strix: "Det är tragiskt"

Publicerad: 25 April 2018, 05:48

Efter att ha varit med och grundat samt under en period varit vd har Robert Aschberg i dag inte längre någon befattning inom Strix.

Den tidigare Strix-vd:n Robert Aschberg om bolagets problem med maktmissbruk och mobbning, Janne Josefsson gör sitt sista Uppdrag granskning och få tar bort sina Facebookkonton efter CA-skandalen. Det och mycket mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Janne JosefssonFacebookRobert AschbergStrixReportrar utan gränserGoogle

I måndags rapporterade Dagens Nyheter om hur ett av Sveriges största produktionsbolag, Strix, präglades av maktmissbruk och bristande arbetsmiljö. Bolaget tillsatte även en extern utredning från advokatbyrån Vinge och en chef som pekades ut som ansvarig fick till slut lämna sin tjänst.

En av de som var med när bolaget grundades 1988 är Robert Aschberg. Aschberg har även varit vd (2005-2008), styrelseordförande (2008-2012) och programlett flera program som producerats av Strix men har inte längre någon position inom bolaget.

I en intervju med DN berättar han nu om hur han ser på situationen på Strix.

– Det är tragiskt, säger han till tidningen.

Aschberg berättar vidare om hur en pressad bransch med många osäkra anställningar kan öppna upp för arbetsmiljöproblem likt de på Strix. Samtidigt knyter han också problemen till figurer inom bolaget.

– Inom tidningsbranschen och Sveriges Radio förekommer ofta bemanningsbolag. Det behöver inte betyda att det finns utrymme för trakasserier och sådana saker. När det gäller Strix så är min gissning att det snarare är personrelaterat, säger han.

Reportrar utan gränser: Enorma problem för pressfriheten

Reportrar utan gränser har i dag släppt sitt årliga pressfrihetsindex. Indexet visar att det aldrig tidigare funnits fler länder där pressfriheten har stora problem. Det är heller inte bara i krigshärjade områden där pressfriheten försämras, även i Europa har situationen försämrats.

– De tydligaste exemplen är Malta och Slovakien där två journalister dödades inom loppet av fem månader, som en följd av olika typer av granskningar där det visat sig att korruptionen i dessa samhällen går så högt upp att även de politiska och ekonomiska etablissemangen är inblandade, säger Jonathan Lundqvist, Reportrar utan gränsers ordförande i Sverige, till Dagens Nyheter.

Janne Josefsson om sista Uppdrag granskning

Efter 17 år på SVT:s flaggskepp för grävande journalistik, Uppdrag granskning, gör Janne Josefsson ikväll sitt sista program. Sedan starten har den välkände journalisten belönats med tre guldspadar, bland annat för sitt reportage om Göteborgskravallerna 2001.

Det sista programmet kommer att handla om den terroråtalade Rakhmat Akilov och hans liv.

– Det är klart att det är vemodigt. Samtidigt har jag jobbat där sedan starten, och nu ska jag till ett annat program. Det hade nog varit värre om det var nu jag hade gått ut genom porten och aldrig kommit tillbaka. Det vetefan om jag hade klarat, säger han till Expressen.

Framöver kommer han att jobba på ett icke namngivet projekt där han går tillbaka till de granskningar han gjort i sin karriär för att se vilken effekt de haft på huvudrollsinnehavarna, likt det uppmärksammade programmet "Pojkarna i Fittja". Programmet kommer att sändas på SVT.

Facebook letar nya sätt att locka användare till Watch

Hittills har videosektionen Watch inte märkts av för svenska användare, men på den amerikanska marknaden håller Facebook på att testa för fullt. Man har bland annat köpt in ett antal licenser för att sändra sport och serier och har även tagit fram ett fåtal originalproduktioner.

Och nu försöker man få fler att hitta in på sektionen genom att köra trailers i det vanliga nyhetsflödet, det rapporterar Digiday.

Trailers kommer att visas som preroll-annonser, ett format Facebook tror på för Watch, innan andra Watchprogram som dyker upp i användarnas flöden.

Få väljer att radera sina Facebookkonton efter CA-skandalen

I samband med den så kallade Cambridge Analytica-skandalen föddes en anti-Facebookrörelse som uppmanade människor att radera sina konton under hashtaggen #DeleteFacebook. Flera framstående techprofiler anslöt sig till kampanjen, som dock verkar ha haft begränsad genomslagskraft. Enligt en undersökning utförd av Kantar på uppdrag av branschtidningen The Drum funderar endast en tredjedel av de 1000 tillfrågade på att radera sina konton.

– Det är inte speciellt troligt att den pågående integritetsdebatten kommer leda till en användarflykt. Facebook är dessutom så stort att det skulle krävas avhopp i enorm usträckning för att de skulle märka av någon skillnad, säger Debra Aho Williamson, huvudanalytiker på eMarketer till The Drum.

Första tidningen att testa Googles prenumerationstjänst

Under gårdagen lanserade Google sin prenumerationstjänst för digitala medier, något man kritiserats för att inte haft tidigare. Den första tidningskoncernen att testa den nya lösningen är amerikanska McClatchy som använder tjänsten för 30 av sina lokala editioner. Koncernen har sin bas i Sacramento i Kalifornien och har även tidigare jobbat i nära samarbete med Google.

Användare kommer att kunna prenumerera på tidningar via sitt Google-konto.

Både Facebook och Google har tidigare kritiserats av medier för att inte kunna bistå de tidningar som fyller plattformarna med innehåll med några intäkter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.