Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rodeo blir glossy i höst

Publicerad: 27 maj 2008, 14:08

Rodeo byter format och blir i höst glossy och dubbelt så tjock. Men kommer ändå att fortsätta vara gratistidning. Första omgjorda numret kommer i början av september.


Det gratisdistribuerade modemagasinet Rodeo byter format och blir i höst glossy. Tidningen ska ta ytterligare ett steg mot att bli ett mer utpräglat modemagasin. En inriktning som man inlett i de två senaste numren.

– Med limmad rygg kan vi göra mer tidning och bli mer dynamiska i modebevakningen. Det kommer att bli 50 procent mer tidning, säger Daniel Björk, chefredaktör för Rodeo.

Rodeo kommer trots detta att fortsätta vara en gratistidning.

Daniel Björk tog över som chefredaktör efter Johan Wirfält i april i år.

Du tog relativt nyligen över som chefredaktör på Rodeo. Är det här ditt beslut?
– Nej, det är ett gemensamt beslut som vi har tagit.

Blir det verkligen lönsamt att göra en gratis glossy?
– Ja, vi har varit i kontakt med våra huvudannonsörer och de är med på det här.

Rodeo startade 2003 i Italien och kom 2004 till Sverige.

Elin af Klintberg är chefredaktör för Plaza i Sverige.
– Det är jätteroligt för dem. Det är ett steg i rätt riktning. Jag tror Daniel Björk kommer att göra ett jättebra jobb med det här.

Hon ser dock inget större hot mot Plazas ställning.
– Vår genomsnittsläsare är 35 så vi har inte riktigt samma läsare som Rodeo.

Ni slåss väl ändå lite om samma annonsörer?
– Självklart kan vi komma att slåss om samma annonsörer. Vi slåss om annonsörer med alla livsstilsmagasin. Men vi har mycket  inredning och får många annonsörer från den branschen.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.