Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rodolfo släpper bok som ska lätta upp stela branschmingel

Publicerad: 26 Mars 2018, 09:03

Adam Lundberg och Ludwig Jonsson.

Kommunikationsbyrån Rodolfos grundare Ludwig Jonsson och Adam Lundberg släpper boken "Livet och 107 sätt att förhålla sig till det", en bok som med hjälp av psykologiska insikter ska råda bot på stelt kallprat.


Ämnen i artikeln:

RodolfoLudwig Jonsson

Vi har alla befunnit oss i stela situationer med personer vi precis träffat. På branschmingel, i fikarummet och på Tinderdejten kan det bli lätt att blint famla efter intressanta samtalspunkter. Det slutar oftast med att man snackar om vilka Netflixserier man sett den senaste tiden.

Den problematiken vill kommunikationsbyrån Rodolfos grundare Ludwig Jonsson och Adam Lundberg råda bot på. Boken "Livet och 107 sätt att förhålla sig till det" kan låta som en självhjälpsbok men innehåller snarare 107 intressanta fakta om alltifrån arbetsliv till hur människans hjärna reagerar på lögner. Perfekta samtalspunkter i stunder av nöd helt enkelt.

– Med denna bok hoppas vi kunna värma upp bottenfruset kallprat. Tänk dig själv att slippa öppningsrepliker som "Jaha, vad jobbar du med?" eller "Åh, det regnar idag igen" och istället kunna förklara psykologin bakom Kanye Wests julklappsinköp. Eller varför Google Chrome-användare är högpresterare, säger Ludwig Jonsson.

De 107 faktapunkterna är en sammanställning från byråns nyhetsbrev Rodolfo Inisights och har tagit ungefär ett år att sammanställa. Insikterna grundar sig i psykologiska studier och försöker förklara varför vi tänker och beter oss som vi gör. Byrån har sedan starten försökt profilera sig som en insikts- och forskningsdriven byrå och vill hjälpa universitet och forskare med vad som brukar kallas "den tredje uppgiften" – att sprida kunskapen utanför universitetsvärlden.

– I grund och botten är det ju begåvade forskare som gjort grovjobbet. De har utfört omfattande och tidskrävande forskning, som vi piggybackat på och gett en rolig rubrik och lättsam paketering. Vår förhoppning är att fler ska vilja ta till sig forskningen och använda sig av, berättar Ludwig Jonsson för Resumé.

Adam Lundberg berättar att byråns projekt och lösningar ofta är grundade inom psykologi och mänskliga beteenden. Ett exempel är byråns projekt för Blueair där de via en insikt om att många inte är medvetna om nivån på luftföroreningar i Sverige.

– Vi insåg att vi var tvungna att synliggöra luftföroreningarna på ett pedagogiskt sätt. Det var hela grundidén som slutligen landade i ett visuellt projekt tillsammans med Burson-Marsteller, berättar Adam Lundberg.

Boken är också tänkt att sätta stopp för så kallat "killgissande" och diskussioner som inte har något med verkligheten att göra.

– Psykologer är en fantastisk kategori yrkesmänniskor med en provocerande förmåga att aldrig gå förlorande ur en diskussion oavsett ämne. Vår erfarenhet är också att de ofta är det bästa, och värsta, middagssällskapet du kan ha av just den anledningen, säger Ludwig Jonsson.

Boken släpps på Roos & Tegnér förlag.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

RodolfoLudwig Jonsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.