Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rolf Andersson

Publicerad: 14 oktober 2010, 09:06

Rolf Andersson, senior hygiene advisor på SCA, hur firar ni Internationella handtvättsdagen?


Rolf Andersson.

Hur firar ni Internationella handtvättsdagen i morgon den 15 oktober?
– Det blir nog inget speciellt för vår del, ingen kampanj eller så.

Ni tvår inte era händer mer än vanligt?
– Nej, men det är bra att hand­hygien uppmärksammas.

Var kommer Internationella handtvättsdagen ifrån?
– Jag tror det är FN som ligger bakom. Den har funnits i några år. Vi gör inga aktiviteter runt det, men det ligger i linje med vår upplysning. Hygienverksamheten står ju för 60 procent av SCA:s omsättning.

På Kanelbullens dag festas det i fikarummen. Några tips till kollektiv tvagning inför fredagen?
– Nä, det är nog inte läge för sådant. Men det finns mycket att göra för att bättra handhygienen, speciellt på skolor och förskolor, för dem tar vi fram informationsmaterial.

Har vi blivit sämre på handtvätt?
– Nej, tvärtom. Svininfluensan ledde till att alla pratade om hygien och vikten av att tvätta händerna, som är den värsta smittspridaren.

Och det håller i sig?
– Ja, och det fick mätbara effekter. Sjukfrånvaron gick ned på skolor och arbetsplatser.

Inga handfasta råd inför hand­tvättsdagen?
– Jo, vi tittar på hur vi tvättar händerna. Vi underskattar ofta själva torkprocessen som är en viktig del.

Ni gillar inte de där torkmaski­nerna som ofta sitter på toaletter?
– Nej, bevare mig väl. Torkar du dig med papper stannar bakterierna kvar där. Med den gamla sortens lufttorkar kan de i stället spridas i rummet.

Hemma har jag en frottéhandduk. Ska jag skämmas?
– Det är okej hemma i familjen, men på skolor och offentliga miljöer duger det inte.

Tror du handtvättsdagen får större spridning framöver?
– Kanske inte, men hur det påverkar hälsan är ett fasci­nerande område, genom ganska okomplicerade åtgärder kan man in många miljöer få bra effekter.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.