Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Romsons besserwisser-attityd sänker Mp:s varumärke”

Publicerad: 5 Juni 2015, 13:18

Åsa Romson fick hård kritik efter sin insats i SVT:s partiledardebatt

Foto: SVT

Åsa Romsons kommunikativa oförmåga sänker Miljöpartiet som nu sitter i en besvärlig rävsax. "De måste lösa problemet - men oavsett vad de gör så blir det fel", säger en pr-expert.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietNiclas LövkvistStefan LöfvenÅsa RomsonAgency

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson har haft en tuff tid vid makten. Efter det uppmärksammade trippelhaveriet i SVT:s partiledardebatt har kritiken varit hård. Gustav Fridolins tidigare mentor, Bertil Torekull, krävde Romsons avgång och Aftonbladets Karin Pettersson ställde sig frågan hur mycket mer Romson Miljöpartiet egentligen tål. Och när Regeringen i tisdags bannades av KU fick Romson ”mer kritik än vad hela regeringar brukar få”.

Statsvetaren Jenny Madestam tror inte att språkrörets interna stöd är i fara, eftersom Romson valdes med starkts stöd av ett parti med en unik acceptans för att folk inte är helt perfekta.

"Miljöpartiets världsåskådning bygger på tanken att människan – och då även en partiledare – är ofullständig och felbar. Miljöpartister uppskattar lite skavanker", säger Madestam men tillägger att det naturligtvis finns gränser även för Miljöpartiet:

”Hon kan såklart inte fortsätta göra ytterligare klavertramp, eftersom det tydligt påverkar förtroendet bland väljarna”.

Niclas Lövkvist, vd på pr-byrån Agency, anser att problemet ligger i den vice statsministerns kommunikativa förmåga, och menar att den påverkar partiets varumärke.

”Hon har en besserwisser-attityd och teknokratisk inställning till sina egna missar. Istället för att erkänna problem som hon själv ställt till med verkar det alltid finnas en teknisk förklaring där hon egentligen har rätt och vi andra har fel”, säger Lövkvist och tar Romsons kritiserade båtfärg som exempel.

”Den historien snurrar nu ännu ett varv i media, just för att hon hänvisar till teknikaliteter och försöker försvara sina egna uttalanden. Det är inte ett särskilt klokt förhållningssätt gentemot media och potentiella väljare, och gör att sympatierna för henne inte är särskilt höga”, säger Lövkvist.

Han menar att Romsons uttalanden stärker bilden av att Miljöpartiet inte riktigt vet vad de håller på med, och symboliserar mycket av det som miljöpartister ofta får klä skott för; att de är röriga, lite nördiga och politiskt orealistiska.

När allt mer fokus nu riktas mot Åsa Romsons uttalanden och hennes försök att i efterhand förklara sig, minskar samtidigt det mediala utrymmet för Miljöpartiets politik.

”Det är ett välkänt fenomen, när det blir väldigt mycket negativt fokus på personen minskar det övriga utrymmet för partiet. Romsons position försvagas radikalt och hon blir en medial belastning”, säger Niclas Lövkvist på pr-byrån Agency.

Även om röster nu höjts för Romsons avgång från posten som vice statsminister, skulle varken Regeringen eller Miljöpartiets varumärke enligt Niclas Lövkvist stärkas av det.

”Löfven sitter i en rävsax där. Jag är övertygad om att han skulle tycka att det var fantastiskt skönt att slippa Åsa Romson i rollen som vice statsminister, men samtidigt skulle det tyda på en brist i hans förmåga att utse dugliga ministrar. Och socialdemokraterna är livrädda för allt som tyder på att de inte är regeringsdugliga”.

Trots att Åsa Romsons kommunikativa missar alltså riskerar att påverka bilden av Miljöpartiet, skulle en eventuell avgång samtidigt kunna skapa nya kommunikativa problem.

”Här har de fått den finaste post som partiet någonsin kommer få, och så misslyckas man efter bara nio månader. Det är klart att det speglar av sig på partiets varumärke och idé om att kunna vara ett regeringsparti”, säger Lövkvist och menar att partiet sitter i en minst lika jobbig rävsax som Löfven.

”De måste lösa problemen med Romson, men oavsett vad de gör så blir det fel”, avslutar Lövkvist.

Viktor Bodelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.