Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Röster från den Ukrainska branschen: ”Det här är den viktigaste briefen någonsin”

Publicerad: 8 mars 2022, 12:17

Rysslands invasionskrig i Ukraina har pågått sedan slutet av februari. Här samlar Resumé röster från den ukrainska reklam-, kommunikations- och PR-branschen.


Ämnen i artikeln:

UkrainakrigetNyheter

 

”Den viktigaste briefen någonsin”

En anonym samling av marknadsförare och kreatörer i Ukraina startade upproret Prevent WW3, som uppmanar den globala reklambranschen att rikta strålkastarljuset mot Ukraina, uppmana folk att skänka pengar, pressa Nato att stänga av det Ukrainska luftrummet och att bekämpa rysk desinformation. På hemsidan skriver man följande:

Det här är den viktigaste briefen någonsin. Målet är att stoppa det tredje världskriget, vilket håller på att bryta ut i Ukraina. Ditt arbete kanske inte vinner pris i Cannes, men det kommer rädda miljontals liv.

Här har tävlingen Young Glory också klivit in och skapat briefen och tävlingskategorin ”Rädda Ukraina”. Deadline är tionde mars, och man kommer i samarbete med Cannes Lions ge det vinnande laget en gratis resa till årets Cannes-festival. 

Juryn för tävlingen består av Pavel Vrzhesch, medgrundare och creative director på Kiev-baserade byrån Banda, Polina Zabrodskaya, creative director på AMV BBDO i London, och Rafik Belmesk, medgrundare av Young Glory och strategichef på TAXI. 

Vill ha reklamvärldens hjälp

Serhii Malyk, creative director på Angry, gick i förra veckan ut med en vädjan i Adweek om hjälp från den internationella reklambranschen. Han berättar också att branschen i Ukraina jobbar outtröttligt tillsammans: 

”Folk som brukade smsa, 'Förlåt, jag var upptagen, ska se vad jag kan göra nästa vecka', svarar nu 'Förlåt, jag var på väg till skyddsrummet, men jag har redan börjat jobba.'

”Alla ni som sitter med oss i olika reklamjurys världen över, alla ni som kommunicerar med oss i sociala medier, alla ni som vi träffar på Brun i Cannes: Hjälp oss”.

Vädjan till Belarus: 🤍❤️ + 💙💛?

Belarus har hittills inte skickat in egna trupper i Ukraina, men ryska trupper har kunnat invadera via grannlandet och Finlands försvarsminister Antti Kaikkonen tror att Belarus eventuellt kan ta en större roll i kriget framöver, enligt Yle.

En ukrainsk copywriter har därför skapat hemsidan nobelarus.in.ua, där hon vädjar till grannlandet att stötta Ukraina. Hon skriver:

Den här sidan är inte propaganda. Den här sidan är ett desperat försök att stoppa blodsutgjutelsen. Och den här texten är inte skriven av en listig propagandist, utan av en vanlig tjej som i fredstid skriver reklamslogans för majonnäs och vaniljglass, som nu springer mellan hus och bombskydd. 24 februari attackerade ryska trupper Ukraina. Mitt i natten. När hela landet sov, och sedan vaknade av ljudet av explosioner. Varje dag gör Ryssland hundratals missil- och flyganfall. På militärbaser och på skolor. Några av dem kommer via ert vackra och vänliga land.

Texten avslutas med en vädjan till det Belarusiska folket att demonstrera mot kriget.

Träffa dina vänner, gå ut på gatorna och säg till din regering att stoppa kriget.

Slukh Media

Tillsammans med Ukrainska musiker och artister, och med stöd från Ukrainas Ministerium för digital transformation, uppmanar Slukh Media strömningsplattformar att visa upp sanningen. Detta genom att ändra omslag på album och låtar för att berätta om kriget för ryska användare.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Reklambyrån Tabasco

Tabasco är en reklambyrå baserad i Kiev. När kriget bröt ut för en vecka sedan uppdaterade byrån sin Instagram med en kortfilm. I slutet av filmen syns kontaktuppgifterna till Ukrainas armé. I anslutning till filmen skriver byrån ”Ära till vår armé, till våra hjältar!”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Reklambyrån Banda

Även Banda är en reklambyrå i Kiev, som flitigt har uppdaterat på sociala medier om den ryska invasionen, med filmer och bilder.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Depositphotos

Innehållsplattformen baserad i Kiev tillhandahåller bildbanker, grafik och videor gör sitt för att möta den ryska propagandan genom att en dedikerad bildsamling för att visa vad som händer på plats i Ukraina. Tjänsten är specifikt tänkt att sprida korrekt information bland ryssar. Depositphotos fria bildbank har fått namnet ”Say No to War” och innehåller bland annat foton av antikrigsprotester runtom i världen, inklusive i Ryssland.

Läs mer här.

Tips?

Artikeln uppdateras löpande. Har vi missat något? Mejla ditt tips till red@resume.se.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

UkrainakrigetNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.