Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så blir Aftonbladet under Helin

Publicerad: 18 Januari 2008, 15:04

"Gubbigheten i Aftonbladets redaktionsledning, som är nästan intakt sedan Thorbjörn Larssons dagar, försvann inte med 'Gubben'. Tjejerna på Aftonbladet är många och duktiga, men det är nästan bara Lena Mellin som syns och hörs. Därför gissar jag att featurechefen Marika Finnsiö upphöjs till redaktionschef". Det skriver Resumés Leif Holmkvist i en kommentar om "nya" Aftonbladet under Jan Helin.


"Nyheterna får stå tillbaka i Helins strategi", skriver Resumés Leif Holmkvist.

Jan Helin börjar bygga det nya Aftonbladet uppifrån genom att döpa om Olof Brundin från informationsdirektör till andreredaktör. Nästa vecka väntas han presentera en redaktionschef. Ett starkt namn är den erkänt duktige Magnus Ringman, ur rätt generation men av fel kön.

Gubbigheten i Aftonbladets redaktionsledning, som är nästan intakt sedan Thorbjörn Larssons dagar, försvann inte med ”Gubben”. Tjejerna på Aftonbladet är många och duktiga, men det är nästan bara Lena Mellin som syns och hörs. Och hon har aldrig haft chefsambitioner, utan nöjt sig med att vara Sveriges syrligaste politiska orakel. Därför gissar jag att featurechefen Marika Finnsiö upphöjs till redaktionschef.

Men nyheterna då?

Tja, de får stå tillbaka i Helins strategi. Han ledde den arbetsgrupp som i fjol tog fram konceptet till framtidens kvällstidning. Om han fullföljer de tankarna händer på lite sikt minst tre saker:

1. Papper och webb integreras, redaktionerna slås ihop och Aftonbladet kan spara.

2. Innehållet på nätet utvecklas mot mer av rörlig bild och interaktivitet.

3. Innehållet i tidningen vrids från nyheter mot feature i vid mening, med fler berättelser och profiler som tycker och interagerar med ”sin” publik.

Helins problem är att han leder en tidning som organiserats för att jaga, stjäla, utveckla och producera just nyheter. Bilagorna går sin egen väg, vid sidan av huvudtidningen.

Bland det dyraste som finns i tidningsbranschen är att gräva fram egna nyheter. Dessa blir alltmer sällsynta i dagspressen. Nästa problem blir att hitta finansiering av nyhetsjakt på nätet när, som Helin klarsynt påpekar, intäktskällor som Blocket eller sökordsannonseringen knoppas av till egna affärsområden.

För papperstidningen gäller att skapa läsning värd en tia. Och om vi inte längre vill betala för nyheter gör Helin förmodligen helt rätt.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.