Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så drabbas Klarnas marknadsavdelning av sparpaketet

Publicerad: 30 maj 2022, 13:48

Åtminstone 54 personer från marknads- och kommunikationsavdelningarna får lämna fintechjätten, enligt en lista som figurerar på Linkedin.


Ämnen i artikeln:

KlarnaSebastian SiematkowskiToppnyheter

I förra veckan blev det känt att Klarna gör stora nedskärningar och att 700 personer, 10 procent av arbetsstyrkan, kommer avskedas. Beskedet väckte stor uppmärksamhet och Sebastian Siemiatkowski uttryckte i en intervju med DN att det var ett tufft beslut.

– Det är otroligt sorgligt att behöva säga att man ska skiljas från dem man jobbat med, det är väldigt utmanande, sade Sebastian Siemiatkowski till DN.

LÄS MER: Klarna sparkar tio procent av personalstyrkan – meddelades med förinspelat tal: ”Under all kritik” 

Enligt vd:n har ingen i Sverige sagts upp, utan snarare erbjudits avgångsvederlag, men han vill inte uppge hur många som erbjudits eller accepterat erbjudandet. Klarna har inga kollektivavtal så inte heller facket har några konkreta uppgifter. 

På Linkedin har en lista med personer som påverkats av uppsägningarna samlats, på initiativ av anställda på Klarna. Listan har beskrivningen: ”Söker du personal för ditt fintechbolag? Här är en lista över en del av den fantastiska talang som har lämnat Klarna på grund av den abrupt instannade tillväxttakten”.

Genom att gå igenom listan kan Resumé konstatera att åtminstone 25 personer som jobbar på Klarnas svenska kontor och har roller inom marknadsföring och kommunikation har fått gå. 

Globalt sett är det åtminstone 54 personer som jobbar med design, kommunikation, och marknadsföring som har blivit uppsagda från Klarna. Det är personer med titlar som marketing manager, senior copywriter, brand & communication strategist, och senior art director, med flera, som återfinns på listan. Totalt är över 500 namn med på listan av före detta Klarna-anställda.

Resumé har upprepade gånger sökt Klarnas kommunikationsdirektör Johan Gustafsson för en kommentar, men han har inte återkommit.

LÄS OCKSÅ: Klarnas resa från ”skurk” till ”hjälte” – så spelar public affairs en roll i varumärkets pågående förvandling 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.