Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så går det för Tidskriftssverige

Publicerad: 11 Oktober 2016, 09:31

I diagrammet ser ni utvecklingen på tidskriftsmarknaden 2011-2016

I år skrotas dubbelt så många magasin som det startats nya. Det är nionde året i rad som den svenska marknaden krymper.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterKerstin NeldTidskrifter

De senaste åren har titlar som Neo, Se&Hör, Hunger och Slitz lagts ner. Men de är inte ensamma. Resumé har tagit del av siffror från PostNords register som har sammanställts av Sveriges Tidskrifter. Tittar man på antalet startade och nedlagda titlar i Tidskriftsverige är trenden tydligt negativ. Sedan 2008 har fler tidskrifter lagts ner än startats varje år. Hittills under 2016 har det skrotats nästan dubbelt så många tidskrifter som det kommit några nya.

Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld ser inte lika mörkt på utvecklingen:

– Förra året startades nästan lika många nya titlar som det lades ner. 129 nya titlar är ju en fantastisk siffra. I år ser det ut att bli en större negativ differens.  Det är inte så konstigt med tanke på  den tuffa situationen , främst på annonsmarknaden för papperstidskrifter. Det är fortfarande positivt att 58 nya titlar registrerats till och med september i år - det är ju mer än en ny titel i veckan.

Hon framhåller att det tillkommit nya digitala titlar dit hon räknar Breakit och KIT.

– Denna statistik avser ju endast papperstidningar. Vi är en organisation för tidskriftsjournalistik, oavsett hur den distribueras. Det finns många helt digitala tidskrifter på marknaden och vi får allt fler medlemmar i detta segmentet.

– På det senast styrelsemötet valde vi exempelvis in tre nya digitala medlemmar. I går hade vi en kurs i webb-tv produktion för våra medlemmar, Tidskriftsdagen den 25 oktober har en digital profil. Så vår verksamhet blir självklart mer digital i takt med utvecklingen på marknaden.

Kommer trenden att hålla i sig?
– ­­Ja, jag tror att trenden kommer att hålla i sig. EN avmattning i antal lanserade papperstidningar, En mängd nya digitala initiativ i vår bransch. Det händer mycket inom vårt segment. De digital intäkterna ökar  med 11.2 procent under första halvåret enligt IRM:s mätningar. Detta drivs av native advertising som växer starkt.

Nya och nedlagda tidskrifter i Sverige 2006-2016

2016
nya 53
avslutade 98

2015
nya 128
avslutade 130

2014
nya 92
avslutade 129

2013
nya 102
avslutade 135

2012
nya 92
avslutade 122

2011
nya 124
avslutade 127

2010
nya 131
avslutade 135

2009
nya 118
avslutade 173

2008
nya 110
avslutade 129

2007
nya 122
avslutade 121

2006
nya 139
avslutade 75

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.