Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så gick det för Wenderfalck i fjol

Publicerad: 4 Augusti 2020, 13:53

Skin for Skin är en av Wenderfalcks prisade kampanjer de senaste åren.

Ökad omsättning och byråintäkt, men minskad vinst. Wenderfalcks färska bokslut visar på en stabil ekonomi.


Ämnen i artikeln:

BokslutWenderfalck

Under förra året utmärkte sig Wenderfalck för sin kreativitet. I exempelvis Resumés tävling Månadens Kampanj hamnade byrån på femte plats efter bjässar som Åkestam Holst och Forsman & Bodenfors. Byrån har utmärkt sig som en aktör som kombinerar teknik med marknadsföring, vilket bland annat syns genom framgångar för kampanjen ”Skin for Skin”, där man använde gamingplattformen Steam för att få unga att upptäcka hudvårdsprodukter.

Även vad gäller finanserna tycks 2019 ha varit ett bra år. Wenderfalck ökar omsättning och byråintäkt med drygt två miljoner kronor vardera. Även om vinsten minskar jämfört med 2018 så ligger vinstmarginalen ändå på nio procent.

I verksamhetsberättelsen skriver Wenderfalck att man under 2019 framför allt fokuserat på att utveckla erbjudandet inom konvertering och optimering i digitala gränssnitt samt ökat fokus på content marketing och brand collaboration.

Styrelsen bedömer att coronaviruset kan få en negativ effekt på företagets resultat under det nya året, men man kan ännu inte bestämma hur stor. Samtidigt tror man på en fortsatt bra utveckling under 2020.

SIFFROR 2019 (2018)
Omsättning:
41 mkr (39,4 mkr)
Byråintäkt: 31,7 mkr (29,9 mkr)
Rörelseresultat: 2,9 mkr (4 mkr)
Rörelsemarginal: 9% (13%)
Soliditet: 47,9 (43,2)
Anställda: 32 (32)

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

BokslutWenderfalck

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.