Nyheter
Så gick PS Communication och Occasion innan samgåendet
Publicerad: 13 augusti 2019, 09:11
Marie Lasota och Mattias Trotzig. Foto: Pressbild
PS Occasion bildades efter samgåendet av de två forna rivalerna PS Communication och Occasion. Nu visar de färska boksluten hur de båda eventjättarna gick innan uppköpet.
I januari i år stod det klart att två rivaler på byråmarknaden – PS Communication och Occasion – skulle slå sina påsar ihop. Det var Occasion som valde att köpa upp sin konkurrent, enligt uppgifter för den blygsamma köpeskillingen 27 miljoner kronor. Den nya byråns namn blev PS Occasion som sedan samgåendet styrts av vd Marie Lasota, medan Occasions grundare Mattias Trotzig tagit plats som arbetande styrelseordförande.
Under sommaren blev boksluten offentliga som visar hur de båda byråerna gick innan uppköpet. Occasion visade 2018 upp en omsättning på 97 miljoner kronor, att jämföra med 111 miljoner föregående år. Vinsten ökade från 886 000 kronor till 4,5 miljoner. Byråintäkten under året uppgick till 32 miljoner kronor. Vinstmarginalen räknad på byråintäkt blev därmed 14 procent.
För PS Communications del var 2018 mer svajigt ekonomiskt. För första gången sedan 2013 visade man ett minusresultat, då vinsten dalade från drygt 2 miljoner kronor till - 2 miljoner. Samtidigt sjönk nettoomsättningen från 158 miljoner kronor till 114 miljoner. Byråintäkten landade på 36 miljoner kronor. Vinstmarginalen uppgick till - 6 procent.
Marie Lasota kommenterar siffrorna i ett mail till Resumé:
– Vi har befunnit oss i en omställningsfas under de senaste åren. Vi har gått från en väldigt bred affärsmodell där många projekt drivits mer av omsättning än lönsamhet. Nu bygger vi för framtiden och som en följd påverkades 2018 av omställningskostnader inför samgåendet med Occasion. Vi är nu starkare än någonsin och 2019 ser väldigt bra ut för PS Occasion, säger hon.
Hur skulle du beskriva det första halvåret efter samgåendet med Occasion?
– Vi har haft ett fantastiskt första halvår tillsammans. Som alltid när bolag ska gå ihop så undrar man hur de olika kulturerna ska kunna mötas. När PS och Occasion gick samman fanns det medarbetare på båda byråerna som jobbat på den andra, så för många blev det ett kärt återseende, flera har uttryckt glädjen av att få jobba med gamla och nya kollegor. Vi har tagit med det bästa från båda byråerna i vårt arbete med att skapa en PS Occasion-kultur.
Vilken har varit er strategi för att få ihop de två byråerna på ett bra sätt?
– Vi har låtit våra kunder, projekt och medarbetare leda oss. Att utforska vad som händer när vi kan tillföra nya kompetenser till kunder och projekt har inte bara gjort våra jobb bättre, utan även fått alla på PS Occasion att lära känna varandra. Det är en långsiktig process och vi är inte klara på långa vägar.
PS Occasion är idag 61 medarbetare och enligt Marie Lasota har ingen fått lämna kopplat till samgåendet. Däremot har byrån de senaste månaderna anställt flera nya medarbetare, bland annat från Minnesota och Nine Yards. Några av de största kunderna är Tele2, Ericsson, Grant Thornton, Oriflame och Stockholms Stad.
När uppköpet blev känt cirkulerade det uppgifter om att det fanns en oro bland kunderna, givet PS Communications och Occasions tidigare relation som hårda konkurrenter med en historia av att ha tävlat om samma kunder och talang. Marie Lasota känner dock inte igen uppgifterna.
– Vi har inte upplevt någon oro från våra kunder, däremot har de varit nyfikna på vår nya organisation. Våra kunder uppskattar att jobba med oss och jag tror att de tycker att det är spännande att få se hur vi utvecklas. Målet med sammangåendet är att stärka vår position och att vara branschledande, både nu och långsiktigt, säger Marie Lasota.
Hur tror du eventmarknaden kommer utvecklas framöver, och hur kommer det påverka PS Occasion?
– Vi tror att event kommer bli allt viktigare för företag framöver, både inom B2B och B2C. Vi ser hur många byråer från andra segment letar sig in till eventbranschen, precis som även vi letar oss ut i andra sammanhang.
– Vi kommer nog se en del gamla byråer försvinna och nya aktörer dyka upp. Det är en spännande tid för alla typer av kommunikationsbyråer idag. Vi känner att samgåendet har gjort PS Occasion otroligt starkt och att vi tillsammans har alla förutsättningar för att driva branschen framåt, fortsätter Marie Lasota i mailet.