Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så hanterade Bahnhof kritiken om sexism efter jobbannons

Publicerad: 6 April 2018, 08:11

Foto: Skärmdump från Bahnhofs Facebooksida

Efter att i en jobbannons ha använt sig av den virala memen "distracted boyfriend" fick internetleverantören Bahnhof motta massiv kritik. Bolaget valde att svara på kritiken med en ny meme.


Ämnen i artikeln:

BahnhofKriskommunikation

Varumärket Bahnhof har länge profilerat sig som en förkämpe för ett fritt och öppet internet. Bolaget tog bland annat tydlig ställning i samband med att Ipred-lagen infördes och många svenska fildelare fick kravbrev från en grupp internationella filmproducenter.

När man i onsdags lade upp en jobbannons valde man att visa prov på sin täta koppling till internet- och sociala medier-kultur med den virala och välkända memen distracted boyfriend/man looking at another woman. Memen har det senaste året varit en av de mest spridda i sociala medier.

Samtidigt har memen kritiserats för att vara sexistisk.

Bahnhofs tilltag fick snabbt starka reaktioner, både från de som hyllade bildsättningen och de som menade att man reproducerar sexuella strukturer.

För att bemöta kritiken lade man under gårdagen ut en ny serie tolkningar av distracted boyfriend-memen, den här gången med karaktärernas ansikten utbytta mot katter, Star wars- och Toy Story-karaktärer.

"Vi förstår att bilden i vårt förra inlägg anspelar på normer som vissa kanske ställer sig emot eller inte vill identifiera sig med. Som en motvikt bifogar vi därför här en samling bilder med alternativa rollinnehavare och konstellationer. Välj den som passar dig bäst!"

Precis som det inledande inlägget möttes det uppföljande av starka reaktioner. Försvararna menar att kritikerna inte förstår sig på meme- och internetkultur och att karaktärerna ska ses som könlösa snarare än att de reproducerar sexistiska normer.

Både det första inlägget och varumärkets minikrishantering har minst sagt delat opinionen, vad anser du om Bahnhofs krishantering?

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BahnhofKriskommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.