Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så har engagemanget kring världens mest älskade ägg spridits

Publicerad: 17 Januari 2019, 12:02

För fyra dagar sedan slog ett helt vanligt ägg rekordet för den mest likeade bilden på Instagram. På uppdrag av Resumé har Meltwater kartlagt hur engagemanget spridits över världen.


Ämnen i artikeln:

InstagramThe&Partnership

Ett ägg. Ett helt vanligt ägg. Postat från ett nystartat konto helt utan tidigare uppladdningar. Det tillsammans med en uppmaning om att slå ett nytt rekord var allt som krävdes för att peta Kylie Jenner från Instagram-tronen.

Bilden lades upp den fjärde januari och hade tio dagar senare slagit Kylie Jenners rekord på 18 miljoner likes. I skrivande stund har bilden på ägget likeats 46,8 miljoner gånger med 2,7 miljoner kommentarer.

Syftet bakom bilden är fortfarande oklart, men kontot har hintat om att ett andra steg snart kommer att tas.

Så vilka är det som engagerat sig i ägget och hur har engagemanget spridits? På uppdrag av Resumé har Meltwater kartlagt hur engagemanget vecklat ut sig över världen.

Bilden lades som tidigare nämnt upp den fjärde januari. Den första veckan var dock engagemanget lågt. Det var först den 13 januari som det började ta ordentlig fart med en peak följande dag, samma dag som rekordet slogs och samma dag som nyhetsmedier började plocka upp händelsen.

De allra flesta kommentarerna kring inlägget är positiva och skämtsamma, speciellt när Ägget omnämns på bloggar. De negativa kommentarerna förekommer i störst utsträckning på Twitter.

– Svenska PewdiePie är den som fått absolut mest engagemang på en av sina tweets i samband med rekordet, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater. Samtidigt handlar de flest inlägg i sociala medier om Kylie Jenner och att hennes rekord numera är slaget.

Det land vars invånare blivit mest exalterade kring ägget är inte helt oväntat USA. Hela 41,3 procent av reaktionerna kring inlägget kommer från landet med Storbritannien med 8,3 procent på andraplats. Gällande städer är det dock London som tar förstaplatsen i engagemangsracet medan Los Angeles kniper andraplatsen.

Resumé hade tidigare fått uppgifter från byrån The&Partnership att de var de som låg bakom kontot. Byrån har sedan dess dementerat uppgifterna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramThe&Partnership

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.