Nyheter
Så hyllas hyllan
Publicerad: 24 september 2009, 13:37
Idag öppnar Bok- och Biblioteksmässan. I år fyller Ikeas klassiker Billy 30 år. Göteborgsbyrån Welcom har gjort en födelsedagskampanj med litterär salong på mässan.
UF
Ulrika Fjällborg
Welcom har byggt än litterär salong på Bok-och biblioteksmässan för att hylla 30 åringen Billy.
Welcom fick uppdraget att göra en kampanj på bokhyllan Billys 30-årsfirande. Resultatet blev två grattisannonser och en litterär salong.
– Ikea hade fått det här utrymmet på mässa och vi blev inkopplade på att göra något kul av det. Då kändes detta ganska självklart, säger Anders Westgårdh, vd på Welcom, om kampanjen.
Ikeas mässutrymme inreddes som en litterär salong där sex Billy-bokhyllor designats efter sex författare, Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway, Fjodor Dostojevskij, Agatha Christie, August Strindberg och Jules Verne av stylisten Pernilla Warnhammar. Till varje hylla hör en läshörna med lampa och fåtölj där mässbesökarna kan pusta ut när fötterna blir trötta.
– Det blir inga stora happenings utan ska vara ett skönt hörn som får leva sitt eget liv på mässan, säger Anders Westgårdh.
Dessutom gör de en liten radannons där Billy uppmuntrar till firande av sin 30-årsdag till en helsidesannons i GP. ”Vännerna i Älmhult” sätter också in en grattisannons för födelsedagsbarnet på familjesidorna.
– Salong Billy blir startskottet för Billys 30-årsjubileum, och det kändes självklart att inleda firandet till bokmässan, säger Tina Björeman, inredare på Ikea Svenska Försäljnings AB.
– Vi är stolta över Billy som har gjort det möjligt för många människor att skaffa sig ett eget bibliotek hemma. Med Salong Billy vill vi hylla en kulturbärare i ordets verkliga bemärkelse. Vårt mål är att skapa en uppskattad mötesplats på mässan där bokälskare kan umgås och koppla av.