Nyheter
"Så kan USA stärka sitt varumärke"
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Att USA har ett varumärkesproblem i Arabvärlden är årets understatement. Men det går att förändra. Det tror Roy Haddad, som är vd för J. Walter Thompson i Beirut.
TR
Tobias Rydergren
Roy Haddad, vd JWT Beirut"Roy Haddad, vd JWT BeirutDet är AdAge som intervjuat Roy Haddad. Hans byrå jobbar med flera multinationella kunder som Unilever, Nestlé och Pfizer men även stora arabiska företag som Saudi Telecom.Roy Haddad anser att det går att se USAs problem med Arabvärlden ur ett varumärkesperspektiv.- Det verkar som USA:s intressen befinner sig någon annan stans. Det är bara att inse att arabvärldens ärkefiende är Israel. Det verkar som varumärket USA står på min fiendes sida istället för min. Det känns också som USA har ett opportunistiskt förhållningssätt till Mellanöstern, säger han till AdAge.Haddad tror att USA ska satsa på att ladda varumärket med värden som demokrati och yttrandefrihet. Men menar att dessa värden har fått lite stryk den senaste tiden. Bland annat har USA:s negativa inställning till tv-kanalen Al Jezeera försvagat USA:s varumärkes kärnvärden, menar Haddad.Som ett gått exempel framhåller Haddad Frankrike. De har en mer konsistent hållning gentemot arabvärlden.- De har dragit en tydlig linje var de kan tänka sig att hjälpa till och inte hjälpa till, säger Haddad till Adage.Haddad tror att det är viktigt att USA framhåller de goda exemplen i sin kommunikation med Arabvärlden. Men trots att USA nu satsar 1 miljard dollar på ett bygga upp Afganistan så kvartstår faktumet att USA satsar det femdubbla i Israel.Roy Haddad tror vidare att det kan vara en poäng med att segmentera målgruppen. Idag är var fjärde ung arab muslimsk fundamentalist, medan 15 procent kan betecknas som individualister med ett mer västerländskt synsätt.- Om ni inte hittar en lösning på det palestinska problemet kommer extremister och fundamentalister att få mer bränsle på sin brasa. De mer individuella araberna vill se en lösning på konflikten, eftersom de inte vill att extremisterna ska vinna mark, säger Haddad avslutningsvis till Adage.