Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så lätt (och billigt) är det för ditt företag att köpa propagandakampanjer

Publicerad: 2 oktober 2019, 06:06

För 6500 dollar fick svenska forskare en propagandakampanj som gav utslag i traditionella medier, Instagram förenklar varumärkens produktlanseringar och tidigare fotbollsstjärna lanserar influencerplattform. Det och mer i dagens morgonsvep.


I samband med de sociala mediernas intåg har desinformationskampanjer blivit ett allt större problem, inte minst i politiska sammanhang. Men det går även att sprida desinformation kring enskilda företag, något forskare på svenskgrundade Recorded Future tagit en närmre titt på. Forskarna skapade ett fiktivt företag och undersökte utbudet av propagandakampanjer. Inom kort hade de kommit i kontakt med företag som erbjöd positiva artiklar och inlägg i sociala medier. Det dröjde heller inte länge innan det fiktiva företaget omnämndes i positiva ordalag även i etablerade medier, det rapporterar Computer Sweden.

Totalt fick forskarna betala 6500 dollar för två påverkanskampanjer, motsvarande 64 000 kronor.

Instagram förenklar varumärkens produktlanseringar

Under gårdagskvällen aviserade Instagram att de framöver kommer öppna upp en specialfunktion där varumärken kan underrätta sina följare om en viss produktlansering. Följarna kommer få påminnelser om en viss lansering och information om produkten i fråga i Storyflödet. Några av de varumärken som testat funktionen är Adidas, H&M och Levi's, det rapporterar MarketingWeek. Än så länge är den nya funktionen i stängd beta på den amerikanska marknaden. Det finns inga uppgifter om när den kan komma till Europa och Sverige.

Stora problem för Tweetdeck

Under natten har Twitterappen Tweetdeck haft stora problem runtom i världen. Över 1300 användare har lämnat in kraschrapporter där de berättat om att dashboarden inte fungerar överhuvudtaget. Tweetdeck används för att lättare hålla koll på omnämningar och speciella ämnen på Twitter. Det är fortfarande oklart vad som orsakat problemen, som varit störst på den amerikanska östkusten och i Europa, men Twitter säger i ett officiellt utlåtande att man är medveten om problematiken och undersöker saken, det rapporterar Cnet.

Tidigare fotbollsstjärna lanserar influencerplattform

Under sin spelarkarriär skördade fransmannen Louis Saha stora framgångar i klubbar som Tottenham och Manchester United. Strax efter att han avslutade sin spelarkarriär lanserade han tjänsten Axis Stars, då tänkt som ett socialt nätverk för professionella fotbollsspelare. Nu har tjänsten bytt inriktning till att istället bli en influencerplattform, men Louis Saha är fortfarande inblandad. I appen kommer varumärken och influencers precis som i Uber kunna utvärdera sina samarbetspartners beroende på hur nöjde de varit med samarbetet, det rapporterar PrWeek.

Svenska Nyheter fälls av Granskningsnämnden

Det politiska satirprogrammet Svenska Nyheter har flera gånger anmälts till Granskningsnämnden för Radio och TV. Nu fälls programmet för första gången, det rapporterar Aftonbladet. Inslaget som fälls handlar om att fattiga får sämre vård. I inslaget omnämns en person med namn, titel och bild samt vilken sjukdom hen varit sjukskriven för. Granskningsnämnden anser att Svenska Nyheter strider mot bestämmelsen om respekt för privatlivet eftersom den nämner en persons sjukdomstillstånd.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.