Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Så många miljoner har svenska byråer betalat för Cannes Lions

Publicerad: 19 Juni 2019, 07:17

Foto: Wikimedia commons

I årets Cannes Lions har Sverige skickat in 439 bidrag, men hittills endast plockat hem två lejon. Resumé har tagit reda på hur många miljoner VM i reklam har kostat de svenska byråerna.


Ämnen i artikeln:

Burger KingCannes LionsIngo

Världens största reklamtävling Cannes Lions är inne på sin tredje dag. Globalt sett har världens byråer skickat in 30 953 bidrag i hopp om att ta hem de prestigefulla guldlejonen. Sverige bidragit med 439 stycken inskick, att jämföra med förra årets 490.

Flest bidrag har Sverige skickat in i kategorin Film – 51 stycken – som också är den dyraste kategorin att tävla i. Priset varierar beroende på vid vilken tidpunkt byråerna gör sina inskick, och ökar i fyra omgångar. Men i snitt kostar det 11 365 kronor att skicka in bidrag i i Film-kategorin.

Sverige har även varit flitiga i kategorin Brand Experience & Activation Lions med 49 stycken inskick. Även i kategorierna Outdoor och Direct, där de svenska byråerna skickat in 31 respektive 30 bidrag.

Förra året skickade Sverige in flest bidrag till PR-kategorin.

Sammanlagt har de svenska byråerna lagt ut omkring 351 285 euro, motsvarande 3,7 miljoner kronor, på att tävla i Cannes Lions 2019.

Hittills ser det dock ut att bli ett skralt år för Sveriges del. Så här långt har de svenska byråerna endast tagit hem två lejon i form av Ingos silver och brons i utomhus för "Not Big Macs" för Burger King.

Så tävlar de svenska byråerna i år:

Design: 25

Film: 51

Mobil: 18

Outdoor: 31

Print & Publishing: 16

Radio & Audio: 16

Titan: 4

Industry Craft: 8

Digital Craft: 13

Film Craft: 23

Entertainment Lions: 8

Entertainment Lions for Music: 5

Entertainment Lions for Sport: 4

Brand Experience & Activation Lions: 49

Creative eCommerce Lions: 5

Glass: the Lion for Change: 3

Sustainable Development Goals Lions: 22

Health & Wellness Lions:  6

Pharma Lions: 0

Creative Effectiveness Lions: 0

Innovation Lions: 6

Creative Data Lions:  0

Creative Strategy Lions: 12

Direct Lions: 30

Media Lions: 24

PR Lion: 28

Social & Influencer Lions: 20

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Burger KingCannes LionsIngo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.