Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så mycket kostade kampanjen

Publicerad: 25 november 2009, 10:20

Systembolaget spenderade 4,6 miljoner kronor på "Gilla monopolet"-kampanjen. Det svarar de efter att riksdagsledamoten Henrik von Sydow (M) krävt att de ska redovisa sina kampanjkostnader.


Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Systembolagets kritiserade kampanj.

För två veckor sedan berättade Resumé om riksdagsledamoten Henrik von Sydows hårda kritik av statligt ägda Systembolaget.
– Statens bolag ska inte driva kampanjer för att motivera sin egen existens, förklarade Henrik von Sydow, och krävde en redovisning av kostnaderna för "Gilla monopolet"-kampanjen.

Nu har Systembolaget svarat Henrik von Sydow. Av deras svar framgår att kampanjen kostat 4,1 miljoner kronor i medieutrymme i tryckta medier och på webben. Forsman & Bodenfors har totalt fakturerat 500 000 kronor i byråarvode, fotokostnader med mera för kampanjen. Totalt alltså 4,6 miljoner kronor.

Samtidigt säger Systembolagets informationschef Lennart Agén att deras samarbete med Prime pr inte kommer att avbrytas i förtid, trots att Prime nu blir pr-byrå åt bryggerikoncernen Carlsberg.
– Vi hade ett tidsbestämt avtal med Prime fram till sista mars 2010, och kommer att fortsätta samarbetet med dem fram tills dess, säger Lennart Agén.

Prime pr fick i samband med att Systembolagets nya vd Magdalena Gerger tillträdde i våras ett strategisk uppdrag att arbeta med omvärldsbevakning av alkoholfrågan på Europa- och Sverigenivå.
– Det uppdraget ska vara klart till sista mars, och sedan kommer vi internt arbeta vidare med resultaten.

Kommer ni att göra en ny upphandling av pr-byrå?
– Det här var ett tidsbegränsat uppdrag, och vi ska inte automatiskt inleda ett nytt samarbete. Vi utesluter inte att vi behöver råd och stöd framöver, men inte med samma upplägg som nu. Men vi är nöjda med det som Prime hjälpt oss med, säger Lennart Agén.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.