Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så mycket ökade konkurserna i kommunikationsbranschen 2018

Publicerad: 3 Januari 2019, 08:18

Foto: Andrey Popov/MostPhotos

261 bolag inom kommunikations- och informationsbranschen gick i konkurs under förra året visar ny statistik från UC. Samtidigt varnar kreditupplysningsföretaget för alltfler orseriösa aktörer.


Konkurserna i branschen ökade med 15 procent under 2018 jämfört med föregående år. Under december genomfördes 21 konkurser, vilket är samma nivå som året innan. Enligt kreditupplysningsföretaget UC:s branschstatistik ökade konkurserna med 13 procent totalt och ökningen har skett inomn samtliga branscher. Utvecklingen var som värst inom tjänstesektorn där det genomfördes 39 procent fler konkurser än under 2017.

Bland konkurserna under 2018 märks bland annat Few Agency som gick från en av Malmös ledande byråer till att lämna in sin konkursansökan i augusti som en konsekvens av en allt tuffare marknad, produktionsbolaget Adamsky som gick omkull efter 15 år i maj, Gotlands ledande byrå Hill Marketing och Brand Experience Scandinavia.

Ett ökat antal konkurser kan i vissa fall vara ett tecken på att konjunkturen är på väg att väg att vända. Innan årsskiftet genomförde Resumé en branschgenomgång  där IRM, Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer uttalade sig med viss tillförsikt inför 2019.

– IRM ser det snarast som att allmänkonjunkturen under kommande år saktar in. Detta kombineras under 2019 med att många medier möter starka jämförelsetal från 2018, som dessutom delvis varit positivt påverkat av idrottsevenemang och val. Samtidigt så har flera mediegrupper ett positivt momentum under Q4 2018, och indikationerna är goda från många aktörer när vi nu är på väg in i det första halvåret 2019. Detta gäller framförallt internet, rörlig bild, utomhus och radio, sade IRM:s vd Madeleine Thor till Resumé då.

En förklaring till den negativa trenden är att det startas fler företag i Sverige, men flera indikatorer pekar på ett bra företagsklimat i landet som helhet med ökad omsättning , andelen bolag med betalnings­anmärkningar ligger still och UC ser att bolagen i deras bästa riskklasser ökar. Samtidigt varnar kreditupplysningsföretaget för oseriösa aktörer som startar och avslutar företag i syfte att bedra. Enligt statistiken har andelen oseriösa företag ökat de senaste två åren från 10 procent till 25 procent av alla bolag som försatts i konkurs.

– Vi ser en oerhört allvarlig utveckling. De oseriösa företagen verkar öka och de återfinns i alla branscher. Förutom vanliga anledningar till konkurs som likviditetsbrist eller hårdnande konkurrens får vi numera vänja oss vid att oseriösa och bedrägliga företag är en vanlig orsak till konkurs, kommenterar Richard Damberg ekonom på UC.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.