Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så nådde Filmstaden orkanstyrka under Twitterstormen

Publicerad: 14 april 2022, 08:37

Filmstaden trendade på Twitter i veckan.

Foto: TT Nyhetsbyrån

Att det blåste upp till storm kring Filmstadens godisförbud var det få som missade i veckan. Nu släpper analysföretaget Meltwater siffror som visar att vindarna uppnådde orkanstyrka på Twitter. ”Människor är chockade”, säger Frida Fors Wallsbeck på analysföretaget.


Ämnen i artikeln:

TwitterstormFilmstaden

Enligt siffror från analysföretaget Meltwater ökade antalet omnämnanden lavinartat till följd av Filmstadens beslut. Bolaget lyckades få hela 3 203 procent fler omnämnanden jämfört med tidigare sju dagar när stormen blåste uppe i början av veckan. Det var framför allt på Twitter som Filmstaden nämndes men nyheter blev även stor i nyhetsmedia.

LÄS OCKSÅ: Krisexperterna om Filmstadens godishaveri: ”Missade båda målen”

Enligt Frida Fors Wallsbeck, marketing manager, på Meltwater var reaktionen både väntad och oväntad.

– Reaktionerna säger mycket om Filmstadens plats i svenskarnas hjärtan, och många har mycket att tycka till om och analysera. Var det ett smart drag när biobesök redan minskar till följd av streamingtjänster? Gör det biobesök till ännu mer av en klassfråga? Eller är det rimligt med tanke på att vi inte får ta med egen mat till restauranger? Den sortens frågeställningar skapar stort engagemang, säger hon.

Antalet omnämnanden ökade med över 3 000 procent, hur står det de siffrorna i jämförelse med andra ”twitterstormar”?

– Detta är en riktigt stor ökning de senaste 7 dagarna men det är även viktigt att se över omnämningar över tid. Det kommer alltid reaktioner direkt, fokus just nu för Filmstaden skulle jag säga är att vara nära sina kunder och lyssna samt förklara varför detta beslut har tagits, säger hon.

De vanligaste förekommande fraserna, eller ”keywords”, som användes i diskussionen om Filmstaden är ”smärre chock”, som förekommit 63 gånger. Också ”idiotiska beslut”, ”full visitation” och ”ryska befolkningen” förekommer när svenskarna på Twitter rasar över Filmstadens beslut.

– Keywordsen reflekterar att människor är chockade, och att de är de av olika anledningar. Chockade över att det blivit en stor grej, chockade över att Filmstaden fattar ett sådant beslut efter pandemin, och chockade över att bio kommer bli ännu dyrare, säger Frida Fors Wallsbeck.

LÄS OCKSÅ: Så trollas Filmstaden efter godisgate: ”Kul att hoppa på en snackis” 

Samtidigt upplever människor att debatten om Filmstadens godisförbud som banal, framförallt i skuggan av Rysslands invasion av Ukraina. I samma diskussion nämns hashtaggen #dagensilandsproblem.

– Det blir en debatt om debatten. #dagensilandsproblem tyder på att många tycker diskussionen är absurd, löjlig eller onödig, och kanske är det resultatet av den tid vi befinner oss i nu, säger hon.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterstormFilmstaden

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.