Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så påverkas Absolut av försäljningen

Publicerad: 31 mars 2008, 06:59

I augusti träffade Resumé vd:n för Pernod Ricard, Pierre Pringuets, för att tala om strategin inför budgivningen om Vin & Sprit. Nu står han som segrare i kampen efter att ha lagt ett bud på 55 miljarder kronor. Här är intervjun som publicerades i Resumé nummer 34 2007.


Pierre Pringue. Foto: Paulina Persson

Han pratar lite svenska efter att under 70-talet ha bott och jobbat i Sverige under två år. Men det är knappast hans språkkunskaper som ska övertyga svenska staten att sälja Vin & Sprit med kronjuvelen Absolut till just Pernod Ricard.

Vi träffas på spritjättens huvudkontor i Paris. Det ligger i affärskvarteren nära Eiffeltornet. Utifrån ser byggnaden betryggande konservativ ut med sin gamla träport. Men hela innandömet är utrivet och är en high-techdröm i marmor, rostfritt och spotlight.

Med en försäljning av vin och sprit på cirka 64 miljarder kronor och en vinst på drygt 6 miljarder kronor placerar sig Pernod Ricard som nummer två i världen.

Pierre Pringuet
är en entusiastisk och energisk man som tar trappan i dubbla steg. Vi slår oss ner i hans arbetsrum där ett glasbord intar en central plats. Bakom ryggen finns en välfylld glashylla med företagets alla produkter.

Han berättar engagerat om hur formgivningen av flaskorna till Beefeater och Chivas Regal har gjorts om. Men någon förändring av Absolut-flaskan verkar inte vara aktuell.

Andra varumärken som bolaget äger är Martell, Glenlivet och Havana Club.
Nyligen var konkurrenterna Bacardi och Fortune Brands i Stockholm för att charma opinionen.
Nästa vecka är det Pierre Pringuets tur att besöka Stockholm.

Pernod Ricard är ursprungligen ett familjeägt bolag som numera är börsnoterat. Nästa bokslut kommer i september.

Du kommer till Sverige nästa vecka. Vad är syftet med din resa?
– Att träffa riksdagsmän, lokala politiker och våra aktieägare.

Vilka politiker ska du träffa?

–  Det är ett känsligt ämne. Inte alla politiker vill att det ska bli känt vilka de träffar.

Kommer Absoluts försäljning att öka med Pernod Ricard som nya ägare?

–  Vi är mycket ödmjuka och lovar att försäljningen åtminstone ska ligga på samma nivå. Men med andra märken som vi tagit över har försäljningen ökat rejält;

Vad är det viktigaste argumentet som talar för Pernod Ricard?

–  Vi tror att vi kommer att bli ett bra hem för Absolut. Vi vet hur man marknadsför exklusiva varumärken och vi har världens största distributionsnätverk, vilket är avgörande om du ska ha framgång i den här branschen.

Vad händer med Absolut om ni tar över?

–  Jag har träffat Bengt Baron (vd för Vin & Sprit, reds. anm) och förklarat för honom att vi givetvis vill behålla tillverkning och marknadsföring av Absolut i Sverige.

På vilket sätt skiljer sig er marknadsföringsstrategi från era konkurrenters?

–  Våra konkurrenter utarbetar sin strategi för sina olika varumärken på huvudkontoret. Vi jobbar decentraliserat och låter det ske lokalt. Av 17  600 anställda jobbar bara 150 personer på huvudkntoret. Det mesta sköts lokalt.

Hur mycket lägger ni på marknadsföring årligen?
–  Vi lägger sjutton procent av omsättningen på marknadsföring. Förra året innebär det drygt nio miljarder kronor.

Vad anser du om det svenska spritmonopolet?
–  Det har förbättrats dramatiskt. Jag minns på 70-talet när köerna var långa och allt gjordes för att man skulle skämmas för att man ville handla en flaska vin.

Vad dricker du själv helst?
– På dagen gillar jag Ricard, på kvällen blir det Martell.

Bernt Hermele

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.