Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Så pratar Sverige om Oatly efter "Spola mjölken"

Publicerad: 18 September 2019, 12:35

Ordmolnet ovan visar vilka ord som är mest frekvent använda kring Oatly i sociala medier.

Foto: Meltwater

Oatlys reklamkampanj "Spola mjölken" har fått stort genomslag i både sociala och redaktionella medier. För Resumés räkning har Meltwater tagit fram en analys som avslöjar hur det snackas kring Oatly efter kampanjens lansering.


Ämnen i artikeln:

MeltwaterOatly

Det stormar rejält kring Oatly sedan lanseringen av "Spola mjölken" för cirka en vecka sedan. Kampanjen, som är en blinkning till den klassiska 70-talskampanjen "Spola kröken", har väckt starka känslor på både ledar- och kultursidor och skarp kritik från Sveriges lantbrukare som upplever att Oatly skapar splittring i branschen med provocerande kommuniktion.

För Resumés räkning har undersökningsbolaget Meltwater tagit fram en analys av hur snacket går kring Oatly i både sociala och redaktionella medier sedan lanseringen av "Spola mjölken".

Enligt analysen har kampanjen fått ett stort genomslag i sociala medier, bland annat tack vare att många stora konton på bland annat Twitter har kommenterat den. Ordmolnet ovan visar vilka ord som förekommit mest frekvent i diskussionen kring Oatly mellan den 10-18 september.

LÄS MER: "Oatlys nya drag – varumärkesskyddar Arlas 'brölk'"

Vad som står klart är att "Spola mjölken" har rört upp mycket negativa känslor. Antalet publicerade inlägg i sociala medier om Oatly är under perioden omkring 2 2000 och orden "skiten" och "kinesiska" är mest använda. En av de frågor som står i centrum för kritiken mot kampanjen är att det skulle vara oärligt av Oatly att framhålla havreprodukters klimatfördelar i jämförelse med mejeriprodukter, då man samtidigt har en kinesisk delägare som investerar i kolkraftverk.

Johan Ingerös tweet är en av de som skapat mest engagemang, följt av Katarina Janouch och Jan Ericson.

— Johan Ingerö (@JohanIngero) September 12, 2019För övrigt dags för lite hederlig gammal konsumentmakt. Svenska mjölkbönder kämpar hårt och håller landskapet öppet. @oatly är ett fulföretag som delägs av samma kinesiska stat som mördar opposition och bygger kolkraft i raketfart. Rör inte skiten.
— Katerina Janouch🐲🇸🇪✡️🇮🇱🇨🇿🐸 (@katjanouch) September 16, 2019Vidrig reklamfilm med hycklaren Kjell Bergqvist i huvudrollen. Erkänner att jag köpte Oatly förut ibland men nu kommer skiten ALDRIG MER över min tröskel! BOJKOTTA det diktaturägda Oatly! #svpol #oatly #bojkottaOatly https://t.co/lCiKj8m0VH
— Jan Ericson (@Ericson_ubbhult) September 14, 2019Det finns två goda skäl att skippa Oatly: 1. Smakar verkligen hemskt illa.(jag har provat) 2. De snyltar kommersiellt på klimatalarmismen. Edward Blom kritiserar havredrycken Oatly | Aftonbladet https://t.co/6XDVYjFkh4

I redaktionella medier har det publiceras cirka 45 artiklar om Oatly mellan den 10-18 september. Ordmolnet nedan visar de mest frekvent använda orden, med "Oatly" exkluderat.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

MeltwaterOatly

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.