Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så reagerar branschen på Accenture’s köp av Droga5

Publicerad: 4 April 2019, 06:18

Brian Whipple, global vd på Accenture Interactive och David Droga, grundare av Droga5.

Foto: Accenture Interactive

"En gamechanger", säger reklambranschen om Accenture's köp av Droga5, miljontals uppgifter exponerade på Facebook och så dominerar Alibaba på annonsmarknaden.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenDroga5ReklamMorgonsvepetAccenture InteractiveAccenture

Under onsdagseftermiddagen, svensk tid, offentliggjordes en jätteaffär i branschen när konsultfirman Accenture Interactive köpte reklambyrån Droga5. Detta är den största i vågen av uppköp som har gjorts de senaste åren av bland andra Deloitte, Accenture och McKinsey. Det är dessutom Accenture’s tredje köp bara den senaste månaden. Med Accenture Interactive’s mål om att bli ”The experience agency” är det inatt många som har reagerat på byråaffären.

Digiday's skriver besviket i sin Plus-tjänst:

”Det här är en dödsstöt i kreativa byråers hjärta. I en tid av mätningar och mätvärden är kreativitet inte särskilt viktig längre.”

”Det kommer finnas några inom reklambranschen som ser detta som perfekt tajming för Droga5 att förvärvas. Andra kommer se det som ett sätt att röja upp efter Endeavor (som köpte 49 procent av Droga för sex år sedan). Kanske Accenture landade i detta efter att de inte kunde köpa MDC Partners i december”, skriver Fast Company.

Adage kallar köpet en gamechanger i branschen.

”Köpet skulle kunna ta bort förmdomen att konsulterna inte skulle vara ett hot mot byråer eftersom de saknar kreativitet. Ändå har skeptiker ifrågasatt reklambyråerna att växa under konsultföretag, som har utvecklat sina marknadsföringserbjudanden under de senaste årens uppköp”, skriver dem och menar att det kan bli en kultursmäll för Droga5.

The Drum frågar sig om Droga5’s kultur kommer överleva förvärvet. Men kommer ändå fram till att:

”Så länge David Drogas namn sitter på verksamheten kommer han inte tillåta att kulturen förändras."

Grundaren David Droga säger i en intervju med Adage att inget av företagen egentligen behöver göra detta, men att båda ville på grund av möjligheterna det ger. Han tillägger:

”Jag kommer inte casha ut. Men jag vill vara den personen som får branschen att visa framfötterna igen.”

I Sverige äger Accenture Interactive Fjord, The World Loves och och Kaplan.

LÄS MER: Så går byråerna efter uppköpen
LÄS MER: Sju svenska byråer har slukats av konsultjättar – så har det gått

Miljontals Facebook-uppgifter exponerade – igen
En säkerhetsfirma har hittat runt 540 miljoner poster med användaruppgifter från Facebook som varit exponerade på en Amazonserver utan lösenordskydd. Det ska handla om data från bland annat tredjepartsappar och visar likes, kommentarer, kontonamn och foton. Detta är ännu en stor skandal för Facebook.

Alibaba tar över annonsmarknaden i Kina
Alibaba, Baidu och Tencent fortsätter att växa på Kinas annonsmarknad med 60 procent andel. Alibaba dominerar med sina 32 procent i år, enligt en ny mätning från eMarketer. De digitala investeringarna i Kina spås öka med 22 procent under 2019 och kommer stå för nära 70 procent av den totala annonskakan.

Wunderman vinner storannonsör
WPP-byrån Wunderman Thompson tar över storkontot Duracell globalt. Det står klart efter en fyra månader lång pitchprocess med över tio deltagande byråer. Enligt Mumbrella har Duracell tidigare varit hos Wieden + Kennedy New York.

The Guardian kan slå sitt mål – med två miljoner betalande
The Guardians arbete med att få läsare att donera pengar för att kunna fortsätta ser ut att nå resultat. Målet är att inom de närmsta tre åren nå två miljoner medlemmar och är på god väg att nå breakeven i år. Strategin med medlemmar inleddes för tre år sedan då The Guardian led av stora ekonomiska problem. Idag har man 40 procent fler aktiva läsare än då.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.