Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så ska City räddas

Publicerad: 27 februari 2008, 19:10

Efter förluster på över en halv miljard kronor gör gratistidningen City en omstart på måndag. Man har släppt målet att bli störst i Stockholm. Samtidigt görs tidningen om, så att läsarnas åsikter ska påverka nyhetsrapporteringen.


Citys vd Anders Kvarby och chefredaktör Mikael Nestius. Foto: Sören Andersson.

- Ny upplagestrategi

- Ny form

- Ny redaktionell inriktning

- Ny reklamkampanj från nya byrån Peacock

Det enda som är som är gammalt är Citys förluster. Enligt Resumés beräkningar uppgår de till drygt 640 miljoner kronor.

– En bit över femhundra miljoner kronor, nöjer sig vd Anders Kvarby med att konstatera torrt.

Men det är ju pengar det med.

Och vad gör man när två av tre gratistidningar på Stockholms-marknaden – City och Punkt.se – blöder som stuckna grisar?

Visserligen verkar saker röra på sig i rätt riktning för City. Förra årets förlust på minus 43 miljoner kronor ska enligt budget halveras till minus 20 miljoner kronor.

– Det är en förlust som är hanterbar, även om det inte är tillräckligt bra, säger Anders Kvarby, när vi träffar honom tillsammans med chefredaktör Mikael Nestius på Citys redaktion i DN-huset i Stockholm

Resonemanget bygger på att något ska hända på gratistidningsmarknaden i Stockholm. Tre tidningar ska bli två, är förhoppningen.

– Men skulle ingen konkurrent försvinna har vi ändå ett läge som vi gillar, säger Anders Kvarby.

Kvarby, med sin erfarenhet från Metro, är erkänt skicklig på att skruva och finjustera. Nestius är duktig på att driva opinionsjournalistik. Men hittills har inget riktigt fungerat där det ytterst räknas; på sista raden.

Så tillbaka till frågan; vad gör man?

Tja, man tar in ännu en konsult som lägger sin panna i djupa veck. Den här gången är det Bonniers nya stjärnskott Sara Öhrwall som funderat.

Hon har gjort några iakttagelser.

- Läsandet av dagstidningar bland 18-35-åringar befinner sig i fritt fall.

- Distributionen, inte innehåll och form, avgör vilken tidning gratisläsarna väljer.

- Intresset för nyheter bland unga är i vikande.

- Att vara först med en nyhet är ingen konkurrensfördel när all information finns överallt.

Idén till City föddes för sex år sedan som en reaktion på Metros kanonvinster. Barnmorska var Mikael Nestius som i ett mejl till Bengt Braun, dåvarande storhövding på Bonniers, undrade om han fick presentera en ny idé. Fyra dagar senare kom ett positivt svar. Resten är historia, om än hittills en dyrbar sådan.

Hur många sömnlösa nätter tror du Braun har haft sedan dess?

Mikael Nestius (MN): – Bengt har hela tiden backat upp City. Däremot finns det en och annan i ägarkretsen som varit orolig. Och det skulle jag också ha varit om det varit mina pengar.

Ni har tagit ner upplagan med 40 000 ex. Varför då?
Anders Kvarby (AK): – Därför att de sista läsarna är de dyraste. De kostar oss 4-5 spänn per ex. Vi har tidigare försökt bli större än Metro. Men den ambitionen har vi lagt på hyllan. Vi ska i stället jobba med att få uppantalet läsare per exemplar vilket ökar räckvidden.

Hur då?
AK: – Vi har minskat antal distributionsställen med 100 stycken till 1 000. Det är bättre och billigare att lägga krutet på att nå fler på Gullmarsplan än på Sorunda.

Du har budgeterat för en förlust på 20 miljoner kronor i år. Hur länge till kan ni förlora pengar?

AK: – Den här nivån kan vi hantera, även långsiktigt. På sikt kommer en av våra konkurrenter att försvinna. Om Metro slutar att tjäna pengar tror jag inte att deras uthållighet är särskilt stor. Men det räcker inte med en ekonomisk plan, vi behöver också skaffa oss en bättre position utifrån vår andraplats.

Vad är huvuddragen i Citys ompositionering?
MN: – Idag är det inte så himla stor skillnad mellan oss och konkurrenterna. Vi är kanske lite bättre på sport nöje. Metro är snabba och korrekta. Punkt.se förstår jag mig inte på. De var ursprungligen pigga och ungdomliga. Men nu är det bara formatet som skiljer ut Punkt.se.

MN: –Nyheten är död som bärare av en tidnings position. Intresset för nyheter bland unga är allt mindre. Vi måste ha kortare texter. Sedan ska vi välja ut ett par nyheter som vi ger utrymme och kopplar det till medborgarjournalistik och läsarnas reaktioner och tankar. Det kan vara allt från ett kort läsar-sms till en lång text.

Vad har bytet av byrå till Peacock betytt?
AK: – De var de som tog kontakt med oss och de hade faktiskt läst på. På måndag rullar vi ut en ny kampanj på utvalda stortavlor, kompletterat med annonser i egna tidningen och radioreklam. Vi kommer också ha tre dagars event på Centralen.

AK: – Vi tar en position som de andra inte är intresserade av, vi blir ännu mer av en Stockholms-tidning.

Hur ska det här rädda ekonomin?
AK: –Vi vill bort ifrån att bara diskutera pris och räckvidd. Vi vill förflytta varumärket genom att tydliggöra något eget som vi ska lyckas att sälja på.

Återstår att se om City lyckas stoppa blodflödet. Eller som realisten Kvarby torrt konstaterar:

– Jag är ganska säker på att vi tänkt rätt. Nu återstår genomförandefasen.

Läs mer i pappersutgåvan av Resumé som kommer ut i morgon, torsdag.

Bernt Hermele

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.