Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så ska han styra A-Com

Publicerad: 15 januari 2010, 10:41

A-Coms nye vd, Mats Ohlsson, ser börsen som en garant för stabilitet i koncernen. Som även i fortsättningen ska syssla med reklam. – Det finns ingen förändring i den grundläggande inriktningen, säger han.

Ämnen i artikeln:

A-ComMats Ohlsson

UF

Ulrika Fjällborg


Mats Ohlsson, ny vd på A-Com. Foto: Erik Esbjörnsson

Så får A-com ny vd – igen. Mats Ohlsson börjar som vd 1 mars efter en månads inskolning av avgående Fredrik Sandelin.

Ohlsson har sin bakgrund i den digitala sfären. På 90-talet grundade han bolaget Referece Interactive, ett produktionsbolag inom marknadskommunikation och e-learning. Han har också varit vd för Perfect Fools från oktober 2007 till månades skiftet 2008/2009. Nu närmast kommer han från varumärkesbyrån Grow där han ansvarat för deras digitala kommunikation.

A-Com har haft en råddig höst. En del analytiker har till och med rekommenderat en avnotering från börsen och en utförsäljning av alla bolagen. Det har Mats Ohlsson inga planer på. A-Com ska fortfarande ägna sig åt marknadsföring.
– Ja. Visst. Det är klart. Det finns ingen förändring i den grundläggande inriktningen, säger han.

Hur vill du styra A-Com?
– Engagerat. Nära. Så att jag förstår de utmaningar dotterbolagen står inför och kan hjälpa dem på bästa sätt.

Han ska se över den centrala organisation Sandelin skalat ner till ett minimum.
– Den centrala kostnaden för organisationen ska vara så liten det bara går.

Är det bra för en reklamkoncern som A-Com att vara på börsen?
– Ja. Jag tror att det kan vara det. Om man gör det på rätt sätt.

Varför? Vad tillför en börsnotering?
– Det kan vara lättare att attrahera kunder om man är lite mer publik. Om det görs på rätt sätt.

Det har ju inte gynnat byråerna de senaste åren…
– Det håller jag med om. Men det kan vara bra om man gör det på rätt sätt.

Enligt Mats Ohlsson är det positiva med en börsnotering att det kräver ordning och reda av bolaget. Det i sin tur kan skapa förtroende för koncernens bolag gentemot kunderna.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev