Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska hon lyckas ställa om Microsofts kommunikation

Publicerad: 17 April 2015, 08:36

Digge Zetterberg Odh, Karin Zingmark och Yasmine Winberg.

När Microsofts marknadschef Karin Zingmark tillträdde för strax över ett år sedan fick hon i uppdrag att modernisera bolagets kommunikation. Nu gästar hon Resumés podcast och berättar hur hon ska lyckas med det.


Ämnen i artikeln:

Resumés podcastKarin ZingmarkMicrosoft

Karin Zingmark jobbade som presschef på Viasat i åtta år. I februari 2014 började hon på Microsoft – och vill förändra bilden av att Microsoft är "lite grått och trist".

– Traditionellt är Microsoft ett teknikdrivet bolag. Då är man inte så bra på kommunikation och marknadsföring. Man har inte haft fokus på märket Microsoft – det håller man på att förändra. Fram tills bara för ett år sedan har man haft en marknadschef per produktområde. Det tror jag är den största anledningen till att varumärket Microsoft inte avspeglar verkligheten, säger Karin Zingmark i podden.

Karin Zingmark tror att det är minst lika viktigt att marknadsföra innovativa produkter på ett innovativt sätt som produkter som inte är lika digitalt nyskapande.

– Det finns hur mycket som helst man kan göra inom det området. Microsoft har köpt Mojang nu (Markus Perssons spelbolag reds.anm) – köpet gick igenom i höstas till mina döttrars stora glädje. En av mina medarbetare – en gamer – hade byggt hela vårt kontor i Minecraft. Den grejen gjorde vi en film av som det blev mycket snack av sen..

Vi pratar också om varför företag misslyckas med digital transformation och om konkurrensen med Google och Apple.

Resumés podcast produceras av Delorean. Lyssna på avsnittet via Libsyn, iTunes eller här nedan.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.