Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så ska Newsmill klara ekonomi och oberoende

Publicerad: 12 september 2008, 12:54

100 000 unika besökare i veckan. Det krävs för debattsajten Newsmill ska bli lönsam efter sex månader.


PM Nilsson, en av Newsmills grundare, tillbakavisar kritiken.

Medier Betaversionen av Newsmill har fått sina fiskar varma under de veckor som sajten har varit uppe.
Första veckan satte debattörerna Cecilia Gyllenhammar och Jessica Zandén genusdebatten i självsvängning genom att ropa efter en ”riktig” man. 
Och i förra veckan gick frilansjournalisten och debattören Dan Josefsson i Aftonbladet till hårt angrepp på Newsmills ägarförhållanden, Bonnier och riskkapital­bolaget Proventus står som huvudägare.
Dan Josefsson beskrev verksamheten som en förtäckt pr-byrå för Bonniermedier.
Och de tre grundarna beskrevs som reklamare, dolda bakom en redaktionell fasad.
Tidigare i veckan gick PM Nilsson, en av sajtens grundare, ut till försvar, och beskrev den affärsmodell som ska garantera Newsmills fristående.

Fyra annonsdelar

Siktet är inställt på ett positivt resultat redan efter sex månader, förklarade han för Resumé. Förutom traditionella banner delar han in annonserbjudandet i fyra delar:
* Engagemangspaket med fem olika undervinjetter som kropp & hälsa, miljö, ekonomi, politik och kultur. 
* Demografipaketet, bygger på att materialet taggas efter användarens ålder och kön.
* En widget-lösning, en delad intäktsmodell uppbyggd kring en tjänst som via färger visar hur hett ett ämne är. Den visas i direkt anslutning till texten. Bloggare eller mediesajter kan använda den gratis mot att de delar med sig av eventuella annonsintäkter.
* Seminarium – kundtidningslösning på företagens debattagenda. I stället för att köpa en bilaga i Dagens Industri lyfter annonsören upp ett ämne som man vill ha upp på agendan.
Just seminariedelen verkar vara den annonslösning som tänjer mest på det fristående som Newsmill hävdar. Men den risken ser inte PM Nilsson.
– Nej så länge vinjetteringen är tydlig finns inte den risken, säger han till Resumé. 
Frågan om det samlade annonserbjudandet räcker för nå ett positivt resultat efter ett halvår. PM Nilsson vill inte ge några detaljer om vilken budget som Newsmill har.
– Men du kan säkert relativt enkel skaffa dig en uppfattning om den saken. Vi som jobbar med Newsmill har i alla fall gått ned kraftigt i lön.
Men å andra sidan har ni väl fått delägande att förvalta?
– Så är det.
Kostnadsbilden är för­delad på ett fåtal fasta poster: tre anställda, utveckling och underhåll av sajt och frilansmaterial.
Marknadsföringsbudgeten är minimal. Sajten har mer eller mindre lanserats med redaktionell uppmärksamhet. Cecilia Gyllenhammars och Jessica Zandéns artikel sågs av många som ett direkt pr-utspel. 
– Sajten får en ny topp fyra gånger varje dag. Vi betalar för inlägg som inte skrivs av personer vars jobb är att föra ut sina åsikter, som till exempel politiker.
PM Nilsson motsätter sig inte när Resumé uppskattar frilanskostnaden till runt
50 000–75 000 i veckan.
En schablonmässig beräkning ger att den totala kostnaden för att driva Newsmill ligger runt 500 000 i månaden.
Frågan är alltså om annonsintäkterna når upp till de nivåerna på ett halvår. Siktet är att nå 100 000 unika besökare i veckan enligt PM Nilsson:
– Det är ett allmänt mål, men det är förstås svårt att sia om, säger PM Nilsson.
Kenneth Danielsson är medierådgivare på internetspecialisten Wisely. Han bedömer också att det kommer att krävas runt 100 000 besökare för nå lönsamhet, men det kommer att ta tid.
– Erfarenhetsmässigt tar det ganska lång tid för marknaden att hitta till en intressesajt. Men 100 000 besökare borde räcka till intäkter runt 600 000–700 000 i månaden.

Ropar inte wow
Samtidigt är det viktigt att kunna ge ett unikt annons­erbjudande, understryker Kenneth Danielsson.
– De har flera smarta ingångar, men man ropar inte wow när man läser Newsmills erbjudande. Majoriteten annonsköpare är fort­farande väldigt traditionella.  Däremot är ämnet för sajten intressant, säger han.truefalse

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.