Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Så ska Preem hantera Greenwashingpriset

Publicerad: 4 Juli 2019, 08:25

Panelen diskuterar hållbar kommunikation på Resumés scen i Almedalen.

Preem är i Almedalen för att prata hållbarhet. Samtidigt står det klart att bolaget tilldelas Greenwashingpriset av organisationen Jordens vänner. "Vi kommer vara ödmjuka och se över hur vi kan förbättra vår kommunikation ytterligare", säger kommunikationschef Ulrika Fager till Resumé.


Ämnen i artikeln:

PreemAlmedalen 2019

Hållbarhet är utan tvekan den hetaste frågan i Almedalen 2019. Under onsdagen arrangerade Resumé seminarium på temat hållbar kommunikation, men en panel bestående av Katarina Graffman, doktor i Kulturantropologi, Håkan Olofsson, varumärkesstrateg på Cabomba Brothers, Alex Huber, vice vd på TUI, samt Ulrika Fager, kommunikationschef på Preem.

I centrum stod frågan vad som händer när företag tar ett tydligare samhällsansvar och svårigheten i kommunicera om hållbarhet på samma gång som ens verksamhet belastar klimatet. Panelen diskuterade bland annat riskerna med att anklagas för så kallad greenwashing, vilket innebär att den som bedriver en verksamhet genom marknadsföring försöker skapa en bild av att vara miljövänliga genom att belysa enskilda miljövänliga insatser.

Under seminariets gång stod det klart att Preem tilldelas Svenska Greenwashingpriset 2019 som delas ut av organisationen Jordens vänner. Anledningen är att Preem gör reklam för vad de kallar grön diesel, samtidigt som de vill bygga ut raffinaderiet i Lysekil. Om utbyggnaden blir verklighet blir Preem Sveriges näst största källa till utsläpp av fossila bränslen.

– Först av allt, vi tror på transparens och ärlighet. Vi stöder inte greenwash, därför är det självklart tråkigt att få priset. Vi arbetar intensivt med vår kommunikation kring hållbarhet och vårt ansvar för framtida lösningar redan idag. Vi kommer dock att vara ödmjuka och se över hur vi kan förbättra vår kommunikation ytterligare, men vi kommer även använda detta som ett tillfälle att ha ännu mer dialog både internt och externt, säger Ulrika Fager till Resumé efter seminariet.

Vilka utmaningar finns i att kommunicera om hållbarhet när ni samtidigt möter den här kritiken?
– Vi har ansökt om utbyggnad av raffinaderiet, men vi har inte tagit något investeringsbeslut och förstudien pågår. Det har varit en jätteutmaning: att alla tror att det redan är beslutat och klart att utbyggnaden blir av, när det egentligen handlar om en miljöansökan.

Du tog upp under seminariet att det finns en utmaning i hur folk konsumerar medier, exempelvis genom att endast läsa rubriker och ingresser och att det ger upphov till missförstånd. Hur gör ni för att möta det?
– Framför allt har vi försökt vara tillgängliga för de reportrar som varit intresserade av att göra djupintervjuer och komma på besök. Vi har även valt att svara skriftligt ett antal gånger, och anledningen till det har inte varit för att ducka frågor utan att få med så mycket fakta som möjligt så att journalisten kan läsa på. Det har varit en strategi: att försöka få med hela faktabilden. Framöver tror jag att vi måste utbilda oss själva för att kunna ge snabba, korta förklaringar så att journalister verkligen förstår vad det handlar om. Jag upplever redan nu att vi börjar bli bättre på att förenkla.

Du fick en fråga på scenen om ni i något läge skulle stoppa er kommunikation?
– Nej, det skulle i så fall handla om ett krisläge men i övrigt tror jag inte att det är någon skillnad för oss i jämförelse med något annat företag. Jag tror att det gäller att kunna stå för det man gör. Jag har valt det här jobbet för att jag verkligen tror på det vi gör. Vi har en vision men vi gör också investeringarna och det gör att jag kan stå för det.

Vilken kommer vara er strategi framöver?
– Hållbarhetsfrågan kommer att genomsyra allt vi gör. Vi är två kommunikatörer på plats här i Almedalen, men i övrigt är de flesta från hållbarhets- och miljöavdelningen. Framöver tror jag att vi ska bli duktiga på att tala om vad vi faktiskt gör, att vara tydliga med våra visioner och hur vägen för att nå dit ser ut.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

PreemAlmedalen 2019

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev