Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så ska Readly rädda den döende tidskriftsbranschen

Publicerad: 11 september 2013, 10:23

Sakta men säkert tar sig nu Readly an världen. I oktober drar man igång i USA, sedan i Storbritannien och Tyskland och sen börjar den stora marknadsföringskampanjen.


Readly har inte gjort mycket väsen om sig sedan de gick live med sin app i mars, efter att ha lagt ner 15 000 programmeringstimmar. Men i det tysta har man förhandlat med förlag och planerat nästa steg i sin affärsplan.

I oktober drar Readly igång verksamhet i USA för att sedan fortsätta med Storbritannien och Tyskland.

– Vi har medvetet valt att inte lägga några pengar på marknadsföring än, säger Readlys vd Per Hellberg. Marknadsföring behöver vi nya pengar till, och vi vill ha alla bitar på plats och bevisa att affärsmodellen fungerar innan vi söker nya finansiärer.

Readlys affärsidé är att vara ett Spotify för tidskrifter. Kunderna betalar 99 kronor per månad och får fri tillgång till alla tidskrifter som ligger i systemet. Affärsmodellen bygger på en revenue share där Readly behåller 30 procent av intäkterna och resten går till utgivarna enligt ett poängsystem räknat per läst sida.

– Enligt vår statistik så går kunderna in och tokläser första månaden för att sedan landa på i snitt åtta tidskrifter per månad, säger Per Hellberg. Det betyder då att varje tidskrift i vårt system ger åtta kronor till förlagen. Det är naturligtvis mindre än vad ett tryckt magasin ger, men då ska man komma ihåg att det handlar om nya läsare.

Readly menar att man inte kanibaliserar på befintliga prenumeranter och lösnummerläsare. Enligt Per Hellberg är korsläsningen bara tre procent. Det skulle i så fall betyda att en överväldigande majoritet av Readlys användare är sådana som inte normalt prenumererad eller köper lösnummer.

I skrivande stund har Readly 104 titlar i sitt sortiment och antalet växer stadigt. Och i takt med att antalet titlar ökar, kommer också fler användare.

– Ett av ledorden för oss har varit enkelhet, säger Per Hellberg. Det ska vara enkelt för användaren, men också för producenten. När det gäller Bonnier Tidskrifter så hämtar vi deras pdfer direkt från Sörmlands Grafiska vid varje utgivning.

Readly gör ingen hemlighet av att de vill använda sin teknik för sälja andra typer av tryckt media, även om Per Hellberg inte vill tala om vilka han för samtal med.

– Det vore spännande att kunna ge användarna tillgång till alla landets morgontidningar vid frukostbordet, säger han. Och bokbranschen är också intressant för oss. Men först ska vi som sagt bevisa att idén funkar och det gör den. Vi kommer att nå break even 2015.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.