Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska Sports Illustrated tjäna mer pengar

Publicerad: 10 Februari 2009, 10:32

I natt svensk tid hade Sports Illustrateds baddräktsnummer premiär. Men inte ens världen mest kända fotomodeller kan dra tillräckligt med intäkter. Därför satsar tidningen på att tjäna pengar på sin egen marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Sports IllustratedTime Inc.

När baddräktsnumret av Sports Illustrated lanserades på 1960-talet var detta februarinummer menat som ett trevligt avbrott i den dystra vintern. Februari är mitt emellan Super Bowl och premiären för basebolligan.

I dag är det en institution där världens mest kända fotomodeller visar upp sig i på exotiska platser i mer eller mindre baddräkt.

Vanligtvis säljer tidningen 85 000 exemplar av ett vanligt nummer. Baddräktsnumret har haft en upplaga på 1,5 miljoner.

Har haft alltså. I dag ligger upplagan snarare på 1 miljon och annonsingången är 30 procent lägre än förra året.

Därför har tidningens ägare, Time Inc., bestämt sig för en ny spelstrategi. Enligt Wall Street Journal ska 40 procent av vinsten från tidningen komma från digital annonsering och event. För fyra år sedan var det 4 procent.

– Vår affär har varit väldigt mycket magasinsfokuserad. Det här blir ett stort steg för vårt varumärke, säger SIs vd Mark Ford till AdAdage.

Och förlaget vet vilken dragningskraft modellerna i baddräkt har så man låter sponsorerna inte bara betala dem pengar utan fixar även hela marknadsföringskarusellen.

Därför får Pepsi fixa lanseringen i Sports Illustrateds egen Youtube-kanal.

Southwest Airlines dekorerar ett av sina plan med baddräktsmodellen Bar Refaeli. Den 12 februari flyger planet fullastat med modeller och vip-gäster från New York till Las Vegas där det hålls fest på MGM Mirage Luxor. Där får gästerna provköra en ny Nissanmodell med en baddräktsmodell i passagerarsätet.

Allt videofilmas och läggs ut på SIs sajt så de som inte fick följa med på festen kan få delta.

Men igår kväll var det alltså premiär – på David Lettermans Late Show . Då avslöjades årets omslagsmodell.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sports IllustratedTime Inc.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.