Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Så ska Stampen dubbla omsättningen

Publicerad: 26 februari 2008, 12:49

Mediekoncernen Stampen har genomfört en rad stora affärer det senaste året. Men trots att omsättningen ökat med tre miljarder på ett år är vd Tomas Brunegård långt ifrån mätt. – Vi har satt upp ett nytt djärvt mål och det är att fördubbla omsättningen fram till 2012.


Tomas Brunegård har en plan.

Tomas Brunegård erkänner att Stampens första bokslut efter de stora affärerna ifjol är svårtytt. Men helt klart är att koncernen nu är en rejäl maktfaktor i Mediesverige. Med en omsättning på 5 miljarder är Stampen nu ungefär jämnstora med Schibsteds svenska verksamhet.
– Trots den stora ökningen av omsättningen så har vi fått med oss resultatet. Vi har också en soliditet på strax under 40 procent.

Koncernen har sitt ursprung från Göteborgs-Posten, som lyckas öka vinsten från föregående år. Men det såg länge ut att bli ännu bättre.
– Året inleddes starkt men vi fick en knäck under sista kvartalet. Trots det ökar vi resultatet med 12 miljoner.

Men även om Tomas Brunegård är nöjd med första året så ska koncernen tjäna mer pengar. Både i Mediabolaget Västkusten och Promedia ska spara pengar.
– Det handlar inte bara om besparingar. Resultatet ska upp genom ökad försäljning också. Vi ska både gasa och bromsa.

Affärsområdet Stampen Media Partner, som innehåller sajterna Familjeliv.se, Brollopstorget.se, Odla.nu och Myblock.se, redovisar inga gemensamma siffror än.
– Det är för att det är så pass nystartat. Men det ska visa plusresultat i år och ska också ha betydande intäkter.

Tomas Brunegård ser offensivt på framtiden. Stampen ska vara dubbelt så stort om fem år. Då ska också koncernen ha en annan sammansättning mellan traditionella mediebolag och tillväxtbolag.
– Det är klart att det kommer att bli ytterligare förvärv. Men det behöver inte alltid vara stora affärer. Om man ser på hur vi organiserade tryckerierna i V-Tab, så var inte det något som kostade så mycket, men som ändå gav stor effekt.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.