Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så ska SVT slå TV4

Publicerad: 5 mars 2008, 12:20

SVT:s vd Eva Hamilton har stora planer för framtiden. Resume.se kan avslöja strategin för hur public service-tv:n ska tackla framtiden.


SVT:s vd Eva Hamilton avslöjar framtidsplanerna. Foto: Lisa Åberg

- Neddragning av personal, produktioner och program  
   - SVT1 ska bli bred och folklig
   - SVT2 ska bli en upmarket kunskapskanal
   - Satsa pengar på SVT Play
   - Regionala nyhetssändningar startar i höst

Det här är huvuddragen i det förändringsarbete som vd Eva Hamilton fått klartecken på att genomföra. Planerna avslöjade hon på ett möte med Radions och Televisionens pensionärsklubb den 22 februari.

Resumé har tagit del av Hamiltons tal:

Ettan blir folklig, tvåan upmarket

I en värld där det finns 250 tv-kanaler måste man ha en förutsägbar bild av vad en tv-kanal ska innehålla.
Vet man inte vad är skillnad på ettan och tvåan har vi redan där tappat i tydlighet.
Vi behöver se över ettans och tvåans roll.
Från och med i början av september kommer Ettan att bli den stora breda huvudkanalen. Vi kommer bland annat lägga de nya regionala nyhetssändnignarna i Ettan.
Tvåan blir en kunskapskanal; frågesport, Vetenskapens värld och dokumentärer.
Tvåan blir upmarket och kvalificerad kanal. Ettan blir bred och familjär.
Ett antal program kommer att flyttas mellan kanalerna.

Vi ska lägga ner program
Vi måste också göra färre program. Vi har inte råd att göra tre parallella trädgårdsprogram, två inredningsprogram och två designprogram under året.
Från och med 2009 ska vi inte göra drama-produktioner på bara tre episoder, utan i stället satsa på upp till åtta episoder, för att effektivisera och spara pengar. Vi ska satsa på att skapa några lägereldar som får kosta. Och sedan får vi lägga ner ett antal program däremellan.

Neddragning av personal och produktion
Det här betyder ett något mindre SVT än vad vi vant oss med de senaste fem åren.
Pengarna vi sparar satsar vi på SVT Play. Vi har haft 160 miljoner starter under förra året. Vi kommer att göra en mycket stark satsning på on demand. Vi har startat en Bolibompa-kanal på webben och startar Rapport Play i april med Claes Elfsberg.
För att kunna göra en satsning på webben måste vi ta pengar från den gamla verksamheten. Det är rätt plågsamt. I april kommer vi också att dra ner produktioner på ett antal orter, vilket kommer att bli tungt. Vi kommer att specialisera på ett antal orter och dra ner ytterligare både personal och teknik. Vi har för mycket outnyttjade resurser. Vi har maskiner som står tomma under stora delar av veckan. Vi har personer som inte är fullt utnyttjade och så kan vi inte ha det utan vi måste köra som alla VD:ar har gjort den här typen av rätt tunga svep.

Kunskapskanalen och 24:an nedgraderas
Vi ska inte satsa på nischkanaler som de kommersiella kanalerna gör. Vi ska satsa på tre huvudkanaler, ettan , tvåan och Barnkanalen, som blivit en succé.
Definitionen på en huvudkanal är att där vi investerar vi våra programpengar.
24:an och Kunskapskanalen blir kompletterande kanaler, det vill säga förpackningskanaler. De ska inte kosta särskilt mycket pengar. De är för små. Vi har inte råd att lägga en förträfflig dokumentär i Kunskapskanalen och inte använda den i någon av våra stora kanaler. Det är en waste of money.

Siffran som Janne Scherman hatar
En siffra som jag är väldigt glad över är att 81 av de 100 mest sedda TV-programmen kommer från SVT.
Det är en siffra som gör Janne Scherman vansinnig. SVT står för de stora lägereldarna. Svenska folket gillar uppenbarligen vad vi gör.

Fyran kan lägga ner en nischkanal efter ett halvår
Vad fyran gör för att balansera att storfyran tappar tittare är att starta nischkanaler. Det handlar om små, specialiserade kanaler, som Fyran kan lägga ner efter ett halvår. De kan öppna en sportkanal i samband med ett event, som man sedan lägger ner och öppnar en annan liten småkanal. Fyrans nischkanaler kostar nästan ingenting att starta. I TV4 Film kan man lägga B-filmer som man får nästan gratisk

3:an och 5:an räknar inte unga och gamla  tittare
Reklamkanalerna har den krassa logiken att människor som är över 59 och under tolv inte räknas, de är inte lönsamma ur reklamsynpunkt. Även fyran sneglar på den logiken då och då

SVT är större än Fyran
Samtliga stora kanaler tappar. Men SVT:s kanalfamilj är störst med 35 procent av tittandet, medan Fyrans kanalfamilj står för 27 procent.
Storleken spelar fortfarande roll. Det avgör vem som får ballaste programledaren, hetaste partiledaren.
Men rating räcker inte. Räckvidden är också viktig om vi ska göra skäl för tv-licensen. SVT har en veckoräckvidd på 85 procdent.

Lyssna på när Eva Hamilton avslöjar SVT:s hemligheter för pensionärsklubben.

Hamiltons tal som mp3

Bernt Hermele

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.