Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så ska TV4 räkna hem affären

Publicerad: 16 juni 2008, 16:11

Premier League. Serie A. Spanska ligan.
Allsvenskan.  Elitserien. NHL.
Paketera och sälj!
En miljon paket – minst.


TV4 kopplar med köpet av Canal plus greppet som de viktigaste sporträttigheterna på marknaden, åtminstone om man ser till vad abonnenterna är villiga att betala för.
Det är bara att sätta i gång att sälja. Det går en miljon sålda  Canal Total-paket, bara på köpesumman. (årsabonnemang runt 3000 kr)

Men får affären tummen upp av Konkurrensverket, får också TV4 en position på sportområdet som med råge övertrumfar samtliga konkurrenter. Och som öppnar för nya intäktströmmar.

MTG och Viasat kommer att bli pressade av både nya paket och TV4:s cross promotion.
Och för exempelvis SVT blir affären ytterligare en plågsam påminnelse om att public service inte längre kan hänga med i rättighetscirkusen.

Samtidigt får säljarna av rättigheter en spelare mindre att spela ut mot varandra och hålla upp priserna.
Rättighetsinnehavaren Kentaros Philip Huber, som just nu sitter fast i ett rättighetskrig med Canal plus, räddas av gonggongen den här gången. Men när Svenska Fotbollförbundet nästa gång ska förhandla om en försäljning av Allsvenskan finns färre köpare på marknaden.

Synergierna i den här affären ligger alltså i första hand på rättighetssidan.
Nu kommer nästa utmaning för TV4, att koppla på en affärsmodell som man inte sysslat med tidigare. Det finns inget i nuläget som tyder TV4 kommer att revolutionera den. 

Snabbt etablerade TV4 Sport kommer att kunna fortsätta att ladda kanalen med ännu flera godbitar och fungera som ”inkastare” till premiumkanalerna Canal Sport1 och 2 etc  som får nya namn.  
Frågan är vad som händer med händer med Canal plus ledning?
Vd Per Borgklint tillträdde för drygt ett år sedan med uppdraget att ”städa” bolaget inför försäljning.  Nu är han i praktiken i hamn och skulle därmed skulle det vara fullt naturligt att ”gå vidare”. Å andra sidan har Bonnier få som kan matcha honom när det gäller just erfarenhet från att förpacka och sälja abonnemang.
Han kom från telekomsidan och har i alla fall inte backat när det gäller att stå för vad han ansett vara sina rättigheter.
Å andra sidan är abonnemangsaffärer knappast något nytt för Bonnier.

För programdirektören Mats Örbrink är den nya ägaren en gammal bekant.  Han kan TV4 utan och innan eftersom han tidigare hade samma uppdrag där.

Så fördelar sig abonnemangsintäkterna:
•    200 kronor= priset som Canal plus kunder betalar för sitt sportabonnemang en gång i månaden.
•    160 kronor= återstår sedan momsen på 40 kronor är dragen,
•    45 kronor= cirka 30 procent av 160 kr, går till distributionskostnader som betalas till Canal Digital och andra distributörer. 
•    115 kronor =(160 kr -45 kr) ska med marginal täcka kostanderna för samtliga rättigheter i sportpaketet:NHL, Premier L, Allsvenskan o s v.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.