Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så tog Läkerol en tugga av miljardmarknaden

Publicerad: 29 september 2009, 14:14

Efter 100 år som halspastill var det dags för Läkerol att ge sig in på tuggummimarknaden. I maj lanserades fyra smaker och har nu varumärket tagit en marknadsandel på mellan 6,5 och 8 procent.


Läkerol nu som tuggummi.

– Vi har planerat tuggummilanseringen i flera år. Dels skulle produkten bli av hög kvalitet och sedan behövde vi stora marknadsföringsresurser för att klara av lanseringen, säger Patrick Axzell, marknadschef på Leaf.

Läkerol är förknippad med halspastillen. Med konceptet ”Makes people talk” har varumärket en stark position på marknaden som är värd runt 800 miljoner kronor i konsumentledet.

Tuggummimarknaden är värd runt 1 miljard kronor. Den har hittills dominerats av Wrigley och Cadbury.
– Det är en tuff konkurrens. Men när vi lanserade ökade marknaden med åtta-nio procent och ökningstakten ligger nu på mellan fem och sex procent.

Designkonceptet togs fram av The Brand Union. De bestämde sig för att gå emot branschens estetik. Istället för färgsprakande förpackningar, valde man en tydlig typografi och enkla friska färger.
– Vi ville att det skulle vara enkelt och tydligt och dessutom finnas en tydlig koppling till halspastillens smaker.

Lanseringskampanjen är den största i Läkerols historia. Huvudmedia blev tv, men den mest kreativa kommunikationslösningen finns på sajten Chewitanddoit.com, där tuggummituggaren själv kan ladda upp sina filmer. Resultatet så här långt är en marknadsandel som pendlar mellan 6,5 och 8 procent.
– Det är faktiskt ganska exakt vad vi räknade med. Nu jobbar vi vidare med nyheter som kommer nästa år.
– Just nu är vår sponsring av Idol viktig för vår tuggummisatsning. Där lägger vi mycket krut på nätet.

Hur har tuggummilanseringen påverkat pastillförsäljningen?
– Det var en risk vi tog, men vi har faktiskt ökat marknadsandelen. Ungefär 85 procent av svenskarna använder antingen pastiller eller tuggummi, så de är få som använder båda.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.