Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så växer Knowit Experience: ”Stabil utveckling trots osäker värld”

Publicerad: 27 oktober 2022, 08:36

Fredrik Ekerhovd, Måns Hjertstrand och Pernilla Vinneby på Knowit Experience.

Foto: privat/ Knowit

Knowit Experience ökade vinsten med 50 procent jämfört med Q3 2021. Den senaste kvartalsrapporten ger en inblick i företagets affärsmodell som tycks fungera bra i en tid där flexibilitet efterfrågas.

Ämnen i artikeln:

Knowit ExperienceE-handelNyheter

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


It-konsultföretaget Knowit har växlat upp sitt erbjudande på kommunikationsområdet de senaste åren genom, bland annat genom förvärvet av Klarna och flera rekryteringar. Erbjudandet ligger under affärsområdet Experience och i samband med rapporten för tredje kvartalet ges en inblick i tillväxten.

I rapporten redovisas en nettoomsättning på 338,7 miljoner för det tredje kvartalet 2022, Omsättningen mellan januari och september ökade till 1153 miljoner kronor från 941 miljoner kronor. Samtidigt ökade företaget antalet anställda under Q3 från 934 personer till 1002. 

– Vi upplever positiv tillväxt och stabil utveckling under Q3 och stärker successivt vår position på alla nordiska marknader, trots en osäker värld, säger Fredrik Ekerhovd, i Knowits interimrapport.

Läs också: Knowit Experiences omsättning ökar med 50 procent efter köpet av Creuna 

Knowit Experience affärsmodell med att erbjudanden om tidsbegränsade projektuppdrag i kombination med långsiktiga samarbeten tycks passa samtiden då det finns ett ökat behov av att snabbare kunna flytta försäljningen till datadrivna e-handelslösningar. Exempel på kunder är danska Arla, Nordic OKQ8, Inera 1177.se i Sverige och det Norska försäkringsbolaget Storebrand.

rapporten redovisas en nettoomsättning på 338,7 miljoner för det tredje kvartalet.

Foto: Knowit

Måns Hjertstrand, vd på Knowit Experience Göteborg och Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience har tidigare sagt till Resumé att de bedömer att den största utmaningen med integrationen av de nya verksamheterna (däribland Creuna) under pandemin är att skapa gemensamma processer med nya företagskulturer och medarbetare i en period då hemarbete har varit normen. 

– Det har så klart varit en utmaning även om digitaliseringens möjligheter skapar bättre förutsättningar än någonsin. En annan aspekt kan ses i vilka strukturer och arbetssätt som tidigare följts, där vi på Knowit Experience har historik av ett decentraliserat arbetssätt med mycket mandat och kraft hos de enskilda bolagen, vilket potentiellt kan vara ovant om man kommer från ett bolag som har jobbat mer centraliserat.

Knowit Experience står för 21 procent av koncernens affärer i Q3.

Foto: Knowit

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev