Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Saab kopierar Audis annons

Publicerad: 12 november 2008, 19:08

För 11 år sedan gjord Stenströms en annons för Audi. Byrån använde en välkänd barnvisa för att lyfta fram fördelarna med fyrhjulsdrift vid halt väglag. Nu har Saab dammat av konceptet.


Samma idé? Saabs annons till vänster går i dagspress nu. Audis till höger gick för 11 år sedan.

– Det var trevligt att den gamla idén kom till heders igen, säger Greger Stenström på Stenström Redcell som tog fram Audis annons för 11 år sedan.

I annonsen för Audi används ”Titta det snöar” med noter. Annonsen var framtagen för omställningen till vintertid 1997. Budskapet är fördelarna som fyrhjulsdrift ger vid halt väglag.

Saabs annons har ett snarlikt upplägg. ”Titta det snöar” är utbytt mot ”Prästens lilla kråka”. I textraden ”än slank hon hit” har reklambyrån fört in ett inte. Budskapet är det samma som i Audis annons: fyrhjulsdrift förbättrar köregenskaperna vid dåliga vägförhållanden.

– Den är väldigt lik den annons vi gjorde för Audi. Vi gjorde en serie annonser för bilmärket på den tiden och de var både framgångsrika och belönade. Saab har använt precis samma idé. Enda skillnaden är att de har varit inne och pillat i texten. Det behövde inte vi.

Vilken annons är bäst?
– Tveklöst vår. Originalet är alltid bäst.

Har du kontaktat Saab eller Lowe Brindfors?
– Nej.

Resume.se har utan framgång sökt Saabs marknadschef Patrik Riese för en kommentar.

Se en större version av Audis annons

Se en större version av Saabs annons

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.